TINGKATAN 4
PUSAT TAMADUN AWAL DUNIA
CIRI-CIRI TAMADUN AWAL DUNIA
SEBAB TAMADUN AWAL DUNIA BERTUMPU DI LEMBAH SUNGAI
SUMBANGAN TAMADUN AWAL DUNIA
TAMADUN HWANG HO
2. Nyatakan dua contoh kepercayaan yang diamalkan oleh golongan masyarakat dalam tamadun
Hwang Ho.
5. Jelaskan dua sumbangan tamadun Hwang Ho dalam bidang pertanian kepada peradaban manusia
PENGERTIAN TAMADUN
Maksud Tamadun
·
Berasal daripada
bahasa Arab – mudun, madain dan madana
·
Bermaksud tinggi budi
bahasa dan pembukaan bandar
·
Dalam bahasa Inggeris
disebut civilization
·
Berasal daripada
perkataan Greek – civitas
·
Bermaksud bandar
·
Bermaksud peradaban
·
Sarjana Barat –
tamadun ialah pembangunan lahiriah
·
Kemajuan dalam aspek
ekonomi, pembandaran, perundangan, kebudayaan dll
·
Tamadun tiada kaitan
dengan unsur rohaniah
·
Sarjana Islam –
tamadun ialah pembangunan lahiriah dan rohaniah
·
Kemajuan dalam bidang
fizikal dan sahsiah
·
Mesti seimbang antara
kemajuan lahiriah dan rohaniah
Jawapan
Perkataan tamadun berasal daripada bahasa Arab
iaitu mudun, madain dan madana. Perkataan tersebut bermaksud
tinggi budi bahasa dan pembukaan bandar. Dalam bahasa Inggeris, tamadun disebut
sebagai civilization. Perkataan civilization berasal daripada
perkataan Greek iaitu civitas. Perkataan civitas bermaksud
bandar.
Dari segi konsep, tamadun membawa maksud peradaban,
pembangunan atau kemajuan. Menurut pandangan sarjana Barat, tamadun bermaksud
pembangunan dalam bidang lahiriah iaitu kemajuan manusia dalam aspek yang
berkaitan dengan ekonomi, pembandaran, kebudayaan, undang-undang dan
sebagainya. Menurut mereka, tamadun tidak ada kaitan dengan unsur rohaniah.
Menurut sarjana Islam pula, tamadun bermaksud pembangunan dalam aspek lahiriah
dan rohaniah iaitu kemajuan dalam bidang fizikal dan sahsiah manusia. Menurut
mereka, tamadun mestilah wujud keseimbangan antara kemajuan lahiriah dan
rohaniah.
PUSAT TAMADUN AWAL DUNIA
Pusat Tamadun Awal Dunia
·
Tamadun Mesopotamia – di
lembah sungai Tigris dan Euphrates
·
Tamadun Mesir Purba – di
lembah sungai Nil
·
Tamadun Indus – di
lembah sungai Indus
·
Tamadun Hwang Ho – di
lembah sungai Hwang Ho
CIRI-CIRI TAMADUN AWAL DUNIA
Ciri Tamadun Awal Dunia
·
Mempunyai petempatan
kekal
Penduduk
nomad menetap di lembah sungai
Lembah
sungai dipilih kerana dapat menjamin kelangsungan bekalan makanan
Contohnya
di lembah sungai Tigris dan Euphrates, di lembah sungai Nil, di lembah sungai
Indus dan di lembah sungai Hwang Ho.
·
Mempunyai organisasi
sosial
Terjadi
disebabkan penduduk bertambah ramai
Masyarakat
mempunyai susun lapis
Terdapat
dua lapisan masyarakat iaitu lapisan atasan dan bawahan
Lapisan
atasan terdiri daripada raja dan bangsawan
Lapisan
bawahan terdiri daripada rakyat dan hamba
·
Mempunyai sistem
pemerintahan
Diperintah
oleh raja
Raja
berkuasa mutlak
Raja
berkuasa di peringkat pusat
Dibantu
oleh bangsawan dan pendeta
Bangsawan
menjadi pentadbir wilayah
Pendeta
menjalankan urusan keagamaan
Mewujudkan
undang-undang untuk melicinkan pentadbiran
·
Mempunyai pengkhususan
pekerjaan
Berlaku
kerana terdapat pelbagai keperluan
Contoh
– petani, artisan, tentera, tukang dll.
·
Mempunyai agama dan
kepercayaan
Mempercayai
animisme – unsur alam dikawal oleh semangat
Semangat
boleh mendatangkan kebaikan dan keburukan
Contohnya
memuja bukit-bukau, laut, gunung dsb.
Mempercayai
politeisme – banyak tuhan
Contohnya
tuhan bukit, tuhan syurga, tuhan matahari dll.
·
Mempunyai bahasa dan
tulisan
Bahasa
digunakan untuk berhubung dengan masyarakat luar
Tulisan
digunakan untuk merekodkan pelbagai urusan
Contoh
tulisan ialah hieroglif, cuneiform, ideogram dan piktograf
Jawapan
Ciri
tamadun awal dunia ialah mempunyai petempatan kekal. Penduduk nomad
mula hidup menetap di kawasan lembah sungai yang subur. Mereka membina
petempatan kekal di situ supaya dapat menjamin kelangsungan bekalan makanan.
Mereka menjalankan aktiviti bercucuk tamam. Kawasan lembah sungai yang
menjadi pusat petempatan kekal ialah di lembah sungai Tigris dan Euphrates,
di lembah sungai Nil, lembah Indus serta lembah Hwang Ho.
Ciri yang kedua ialah mempunyai
sistem organisasi sosial. Lebihan bekalan makanan menyebabkan berlakunya
pertambahan penduduk. Pertambahan penduduk menyebabkan wujudnya susun
lapis dalam masyarakat. Masyarakat tamadun awal mempunyai dua susun lapis
utama iaitu lapisan atasan dan lapisan bawahan. Lapisan terdiri daripada
raja dan bangsawan. Lapisan bawahan pula terdiri daripada golongan rakyat
dan hamba.
Ciri yang ketiga ialah mempunyai
sistem pemerintahan. Sistem pemerintahan diterajui oleh raja.
Raja mempunyai kuasa mutlak. Raja berkuasa di peringkat pusat.
Raja dibantu oleh golongan bangsawan dan pendeta. Bangsawan dilantik
menjadi pentadbir wilayah. Pendeta diberi kuasa menjalankan urusan
keagamaan. Undang-undang diwujudkan untuk melicinkan pentadbiran.
Ciri yang keempat ialah mempynyai
pengkhususan pekerjaan. Penduduk yang ramai menyebabkan wujudnya pelbagai
keperluan. Ada yang memerlukan tukang untuk membina tempat tinggal dan ada
yang memerlukan artisan untuk menghasilkan barang keperluan dan perhiasan. Oleh
itu, wujudlah pelbagai jenis pekerjaan seperti petani, tukang, artisan,
tentera dan sebagainya.
Ciri yang kelima ialah mempunyai
agama dan kepercayaan. Masyarakat dalam tamadun awal mempercayai animisme.
Mereka mempercayai bahawa setiap unsur alam dikawal oleh semangat.
Semangat tersebut boleh mendatangkan kebaikan dan keburukan kepada
manusia. Oleh itu, mereka memuja semangat supaya memberikan kebaikan
kepada mereka. Masyarakat tamadun awal juga mempercayai politeisme iaitu
mempercayai wujudnya banyak tuhan. Mereka mempercayai tuhan bulan, tuhan
matahari, tuhan ibu, tuhan sungai dan sebagainya.
Ciri yang keenam ialah mempunyai
bahasa dan tulisan. Bahasa digunakan untuk berhubung dengan
masyarakat luar. Tulisan digunakan untuk merekodkan pelbagai urusan
seperti mencatat doa, menulis surat kredit, menulis undang-undang dan
lain-lain. Contoh tulisan tamadun awal ialah hieroglif, cuneiform, ideogram
dan piktograf.
SEBAB TAMADUN AWAL DUNIA BERTUMPU DI LEMBAH SUNGAI
Membina petempatan kekal di lembah sungai
kerana .....
·
Tanah subur
·
Sesuai bercucuk tanam
·
Menjamin kelangsungan
bekalan makanan
·
Tanah pamah yang luas
·
Sesuai membina tempat
tinggal
·
Bekalan air untuk
kegunaan harian
·
Bekalan air untuk
pengairan
·
Bekalan sumber protin
·
Laluan perhubungan dan
pengangkutan
·
Mana-mana jawapan
munasabah
Jawapan
Masyarakat tamadun awal membina
petempatan kekal di kawasan lembah sungai kerana tanah subur sesuai untuk
bercucuk tanam dan dapat menjamin kelangsungan bekalan makanan.
Selain itu, masyarakat tamadun awal membina petempatan kekal di lembah sungai
kerana terdapat tanah pamah yang luas sesuai untuk membina tempat
tinggal. Sebab yang lain ialah sungai dapat membekalkan sumber air
untuk kegunaan harian dan sumber pengairan. Seterusnya sungai
juga membekalkan sumber protin serta menjadi laluan untuk perhubungan
dan pengangkutan.
SUMBANGAN TAMADUN AWAL DUNIA
Sumbangan
Tamadun Awal Dunia
Tamadun
Mesopotamia
·
Pembinaan negara kota
·
Penciptaan dan
penggunaan roda
·
Penciptaan layar dan
kapal layar
·
Pengenalan Kod
Undang-Undang Hammrurabi
·
Mengkatalogkan
ubat-ubatan dan cara penggunaannya
Tamadun Mesir Purba
·
Pengenalan sistem
pemerintahan bercorak teokrasi
·
Menebusguna padang
pasir menjadi kawasan pertanian
·
Perkembangan dalam ilmu
matematik dan astronomi
·
Pengenalan kaedah
pengawalan banjir
·
Penciptaan kalendar
·
Pengenalan teknik
pembedahan
·
Penciptaan teknik
memumiakan mayat
Tamadun Indus
·
Pengenalan bandar
terancang
·
Penciptaan batu-bata
daripada tanah liat melalui pembakaran
·
Perubahan sikap
mengambil unsur baik daripada tamadun lain
·
Kebijaksanaan
menggunakan persekitaran untuk membina tamadun
Tamadun Hwang Ho
·
Pengenalan sistem
pemerintahan berasaskan dinasti
·
Penciptaan alat-alat
pertanian
·
Penggunaan teknologi
baru dalam pertanian
·
Penciptaan terusan
·
Pengenalan kaedah dan
strategi peperangan
Rangka
Jawapan
Sumbangan tamadun Mesopotamia kepada
peradaban manusia pada hari ini ialah pembinaan negara kota,
penciptaan roda serta penggunaannya dan penciptaan layar kapal. Selain itu,
sumbangan tamadun Mesopotamia juga ialah pengenalan Kod Undang-Undang
Hammrurabi dan teknik mengkatalogkan ubat-ubatan serta cara-cara penggunaannya.
Sumbangan tamadun Mesir Purba kepada
peradaban manusia pada hari ini ialah pengenalan sistem
pemerintahan bercorak teokrasi, Menebusguna padang pasir menjadi kawasan
pertanian serta mengembangkan ilmu matematik dan astronomi. Selain itu,
sumbangan tamadun Mesir Purba juga ialah memperkenalkan kaedah mengawal
banjir, mencipta kalendar, memperkenalkan teknik pembedahan dan mencipta kaedah
memumiakan mayat.
Sumbangan tamadun indus kepada
peradaban manusia pada hari ini ialah memperkenalkan kaedah
membina bandar terancang serta mencipta batu-bata daripada tanah liat dengan
menggunakan suhu yang tinggi. Selain itu, sumbangan tamadun Indus juga ialah
mengajar agar bersikap mengambil unsur baik daripada tamadun lain dan bertindak
bijak menggunakan persekitaran untuk membina tamadun.
TAMADUN HWANG HO
1. Senaraikan dua golongan dalam struktur sosial
masyarakat tamadun Hwang Ho.
Atasan
Bawahan
Hamba
Tentera
Petani
Pedagang
Artisan
Pegawai kerajaan
Bangsawan
Golongan agama
Pembesar2. Nyatakan dua contoh kepercayaan yang diamalkan oleh golongan masyarakat dalam tamadun
Hwang Ho.
Animisme
Politeisme
Penyembahan roh nenek moyang
Menyembah tuhan syurga / Shang-Ti
Menyembah tuhan bumi / Tu
Penyembahan sungai / bukit / gunung
Percaya kepada ramalan / tilikan tulang
oracle
Percaya kepada mandat daripada tuhan diberi
kepada raja yang adil
Percaya kepada konsep Yin dan Yang
Percaya kepada konsep Feng Shui
3. Apakah peranan
kalendar dalam masyarakat Hwang Ho?
Menentukan musim menanam
Menentukan musim menuai
Menjalankan aktiviti harian
Menentukan upacara perkahwinan
Perburuan
Pengkebumian
4. Senaraikan dua ciri negara kota Anyang dalam tamadun Hwang Ho.
Terletak di kawasan tanah tinggi Sg. Huan
Terdapat istana
Terdapat kuil
Terdapat pusat pentadbiran
Raja / pembesar / golongan agama tinggal di bandar
Terdapat tembok untung menghalang musuh
Bandar dikelilingi kawasan perkampungan
hari ini.
Pembinaan sistem pengairan / terusan
Teknologi pembajakan
Penciptaan cangkul
Penciptaan sabit
Menggunakan batas untuk penanaman
Peralatan pertanian daripada besi
(Mana-mana jawapan munasabah)(a) Nyatakan nama pusat kerajaan Dinasti Shang
• Anyang
[1 markah]
(b) Berikan dua ciri istimewa yang terdapat di bandar
tersebut.
• Terletak di kawasan tanah tinggi di Sungai Huan
• Terdapat istana, kuil dan pusat pentadbiran
• Golongan pembesar dan agama tinggal di kawasan bandar
• Dilengkapi dengan tembok untuk menghalang penceroboh
• Dikelilingi oleh perkampungan yang didiami oleh
masyarakat tani
[2 markah]
(c) Mengapakah berlakunya peralihan kuasa daripada Dinasti
Shang kepada Dinasti Chou ?
• Kezaliman pemerintah Raja Shang
• Kebangkitan golongan hamba
• Kepercayaan kepada mandat daripada Tuhan
[1 markah]
(d) Apakah langkah yang dilaksanakan oleh Raja-raja Dinasti
Chou untuk mendapat sokongan daripada pembesar mereka ?
• Melalui ikrar taat setia kepada pemerintah
• Memberi hadiah seperti kereta kuda, senjata gangsa, hamba
dan binatang
• Diminta melindungi Raja
• Memberikan bantuan tentera pada masa perang
• Diberi hak sebagai ketua agama untuk menjalankan upacara
pengorbanan
[3 markah]
(e) Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah peranan
golongan bangsawan dalam Tamadun Hwang Ho?
• Mentadbir wilayah di luar pusat pentadbiran Raja
• Diberi hak oleh Raja untuk mewujudkan sistem
pentadbirannya sendiri
• Bertanggungjawab memungut cukai
• Menguruskan pertahanan
• Mentadbir undang-undang di wilayah masing-masing
[3 markah]
4. Tamadun Hwang Ho adalah tamadun terawal di China yang
memberikan sumbangan yang penting kepada peradaban dunia.
(a) Senaraikan dua golongan dalam struktur sosial
masyarakat tamadun Hwang Ho.
• Golongan raja
• Golongan Pembesar
• Golongan artisan
• Golongan Tentera
• Golongan Petani
• Golongan Hamba
( 2 markah )
(b) Nyatakan dua contoh kepercayaan yang diamalkan oleh
golongan masyarakat dalam tamadun Hwang Ho.
• Animisme
• Politeisme
• Penyembahan roh nenek moyang
• Menyembah tuhan syurga/Shang-ti/tuhan bumi/Tu
• Menyembah sungai/bukit/gunung
• Menilik nasib menggunakan tulang oracle
( 2 markah )
(c) Apakah peranan kalendar dalam masyarakat Hwang Ho.
• Raja menggunakan kalendar untuk menentukan musim
menanam
• dan musim menuai
• Menjalankan aktiviti harian/upacara perkahwinan/
pemburuan/pengkebumian
( 2 markah )
(d) Senaraikan dua ciri negara kota anyang dalam tamadun
Hwang-Ho.
• Terletak di tanah tinggi di Sungai Huan
• Terdapat istana/kuil/pusat pentadbiran
• Golongan raja/pembesar/agama tinggal di kawasan bandar
• Dilengkapi tembok bagi menghalang penceroohan musuh
• Dikelilingi perkampungan yang dihuni masyarakat petani
( 2 markah )
(e) Pada pendapat anda, apakah sumbangan penting Tamadun
Hwang Ho dalam bidang pertanian kepada peradaban manusia.
• Pembinaan sistem pengairan/terusan
• Kemajuan dalam teknologi pembajakan
• Penciptaan cangkul/sabit
• Penggunaan batas
• Mencipta alat pertanian berasaskan besi
( 2 markah )
TAMADUN INDIA - PENDIDIKAN ***
Terangkan
kegiatan Ekonomi yang dijalankan dalam tamadun India
F1
Kegiatan perdagangan berkembang pesat
H2a
Melibatkan perdagangan dalaman /antara wilayah kerajaan India
H2b
Perdagangan luar
H2c
Pusat perdagangan di Anga/Kalinga/Karusa
H2d
Menghasilkan emas/gading gajah/senjata/berlian/mutiara
H2e
Menjalin hubugan dagangan dengan Macedonia/Sri Lanka/Asia Tengah/Asia Tenggara
H2f
Pelabuhan antarabangsa di Tamralipti/Ghantashala/Kadura di
Timur
H2g
Pelabuhan Broach/Chaul/Kalyan/Cambay di bahagian Barat
F2
Kewujudan persatuan perdagangan/sresthin
H2a
Persatuan tukang kau
H2b
Tukang logam/tukang kulit
H2c
Matlamat persatuan mengawal harga
H2d
Kualiti barangan / gaji pekerja
F3
Penggubalan undang-undang persatuan
H3a
Undang-undang diawasi oleh raja
F3
Pengenalan mata wang sebagai medium jual beli
H3a
Zaman Gupta-Mata awng emas digunakan
H3b
Pelaksanaan dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik
F4
Perkembangan perusahaan tekstil/kain kapas /sutera
H4a
Sutera berpusat di Bengal dan Benares
H4b
Perusahaan barangan emas/mutiara/batu permata
F5
Cukai dikenakan terhadap pelbagai jenis hasil
perdagangan
H5a
Hasil pertanian dan buah-buahan
H5b
Cukai untuk menyara tentera/pentadbir/raja
Terangkan
perkembagaan Pendidikan dalam Tamadun India
F1
Bermula pada zaman vedik
F2
Mementingkan keagamaan/agama Hindu sebagai teras
F3
Didominasi oleh kaum lelaki
F4
Wanita tidak berpeluang untuk belajar
F5
Pembelajaran kitab-kitab veda
F6
Bahasa sanskrit sebagai medium pengajaran dan pembelajaran
F7
Menggunakan kaedah hafalan untuk mendalami kitab-kitab veda
F8
Pendidikan berteraskan agama Hindu dan Buddha sebagai persediaan selepas mati
F9
Tumpuan pendidikan ialah agama
F10
Mempelajari segala hukum agama untuk kesempurnaan hidup
F11
Pengajaran nilai-nilai murni
F12
Pendidikan tinggi di kolej Brahman
F13
Pendidikan turut diberikan di istana
F14
Universiti agama Budhha (Nalanda) turut diwujudkan
F15
Untuk menjadi Brahmin seseorang harus menghafal pelbagai buku agama (Veda)
F16
Turut mempelajari karya saintifik /falsafah
F17
Meningkatkan ilmu sains
F18
Pada zaman seterusnya pendidikan bertujuan mengatasi buta huruf
F19
Mendapat jawatan dalam kerajaan
PERLUASAN KUASA
• Setelah menubuhkan kerajaan yang stabil dan kuat, seseorang pemerintah itu akan berusaha untuk meluaskan kawasan pemerintahannya.
• Perluasan kawasan pemerintah dilakukan melalui penaklukan dan pembukaan kawasan baru.
TAMADUN YUNANI
v Permulaan agenda penaklukan oleh pemerintah Yunani telah bermula sejak tahun 800 s.m.
v Dimulakan oleh Philip II dari Macedonia yang telah menyatukan semua bahagian Yunani untuk menjadi sebuah negara.
v Kemudian usaha penaklukan ini diteruskan oleh anaknya iaitu Alexander the Great. Beliau merupakan seorang jeneral yang terkenal dalam sejarah dunia dan menaiki takhta pada tahun 336 s.m.
v Semasa zaman pemerintahannya, beliau telah berjaya menguasai Parsi, Mesir, Turkistan dan Samarkand. Akhirnya seluruh kawasan Laut Mediterranean berada di bawah kekuasaannya.
v Semasa era pemerintahannya memperlihatkan penyebaran Kebudayaan Hellinstik ke seluruh timur. Kebudayaan Hellinstik ini ialah campuran kebudayaan Yunani, Parsi, dan kebudayaan timur yang lain. Syracuse, Iskandar dan Antioch merupakan antara tempat yang menerima kebudayaan ini.
v Kegemilangan empayar Yunani ini tamat apabila kematian Alexander the Great dan bermulanya kemunculan Rom.
TAMADUN ROM ****
Peningkatan Sosial
Pendidikan
Tamadun Rom menekankan aplikasi ilmu praktikal dan semangat setia kepada negara. Pelbagai kemudahan awam dan infrastruktur.
Pendidikan Rom banyak mengambil dan menyerap unsur dari Yunani. Pusat pendidikan dan ilmu yang berkembang secara pesat telah melahirkan jurutera yang mahir membina sistem pengairan, bangunan dan jalan raya. Ahli falsafah dan sejarawan juga dilahirkan dalam menulis kegemilangan sejarah Rom.
Colloseum di Rom
Pembinaannya dimulakan pada tahun 70-an Masihi dan selesai dibina oleh Maharaja Flavian. Colloseum berbentuk kubah dengan ukuran tingginya 52 meter dan ukuran garis pusat luarnya 545 meter serta boleh memuatkan 50000 hingga 80000 penonton. Fungsinya adalah sebagai tempat pahlawan Rom bertarung dan juga sebagai teater.
v Perluasan kuasa di Rom bermula pada tahun 27 S.M. iaitu pada period pemerintahan Agustus Caesar.
v Agustus Caesar adalah pengasas empayar Rom dan anak saudara kepada Julius Caesar. Semasa pemerintahannya, beliau telah menjalankan pemerintahan diktator.
v Keadaan ini berlaku setelah beliau berjaya mengalahkan tentera pimpinan Anthony, bekas jeneral Augustus Caesar yang telah bergabung dengan tentera Mesir di bawah pimpinan Cleoparta dalam peperangan Actium ( 31 S.M ).
v Pada era pemerintahannya, beliau telah menubuhkan sistem empayar yang berbeza daripada sistem republik sebelumnya, iaitu mewajibkan sistem pemerintahan warisan.
v Beliau telah berjaya membentuk empayar hinggga ke Britian, Sepanyol, kawasan Sungai Rhine, Danube, Laut Hitam, Pergunungan Altas, Afrika Utara, Macedonia, sebahagian Turki dan Palestin.
Peningkatan Sosial
Pendidikan
Tamadun Rom menekankan aplikasi ilmu praktikal dan semangat setia kepada negara. Pelbagai kemudahan awam dan infrastruktur.
Pendidikan Rom banyak mengambil dan menyerap unsur dari Yunani. Pusat pendidikan dan ilmu yang berkembang secara pesat telah melahirkan jurutera yang mahir membina sistem pengairan, bangunan dan jalan raya. Ahli falsafah dan sejarawan juga dilahirkan dalam menulis kegemilangan sejarah Rom.
Sekolah di Rom
- Falsafah
- Sains dan Teknologi
- Seni Bina
Colloseum di Rom
Pembinaannya dimulakan pada tahun 70-an Masihi dan selesai dibina oleh Maharaja Flavian. Colloseum berbentuk kubah dengan ukuran tingginya 52 meter dan ukuran garis pusat luarnya 545 meter serta boleh memuatkan 50000 hingga 80000 penonton. Fungsinya adalah sebagai tempat pahlawan Rom bertarung dan juga sebagai teater.
Colloseum yang dipandang dari atas.
Aqueduct Rom
Aqueduct ialah saluran air pada zaman tamadun Rom. Bekalan air dibawa dari gunung melalui saluran air tersebut. Aqueduct yang paling panjang ialah di Marcia. Air disalurkan melalui dalam tanah dan saluran dalam pintu gerbang (arches). Aqueduct berfungsi berdasarkan sistem graviti.
- Bahasa dan Kesusasteraan
Dua orang penulis sajak, Cicero dan Virgil antara sasterawan yang terkenal di Rom. Kesusasteraan Rom berujuan untuk meningkatkan semangat patriotisme.
E. Sistem Sosial
Sistem sosial terbahagi kepada waranegara Rom, bukan warganegara dan hamba. Warganegara Rom terdiri daripada orang Rom dan bukan warganegara ialah penduduk yang ditakluki.
SUMBANGAN Tamadun Rom kepada dunia hari ini
1. Republik- sistem 2 konsul.
2. Zaman kini di India, Perancis dan Afrika Selatan – mempunyai unsure demokrasi memilih president.
3. Aqueduct, Collosium menjadi sumber pelancongan.
4. Bahasa Latin digunakan agama Kristian.
v Perluasan kuasa di Rom bermula pada tahun 27 S.M. iaitu pada period pemerintahan Agustus Caesar.
v Agustus Caesar adalah pengasas empayar Rom dan anak saudara kepada Julius Caesar. Semasa pemerintahannya, beliau telah menjalankan pemerintahan diktator.
v Keadaan ini berlaku setelah beliau berjaya mengalahkan tentera pimpinan Anthony, bekas jeneral Augustus Caesar yang telah bergabung dengan tentera Mesir di bawah pimpinan Cleoparta dalam peperangan Actium ( 31 S.M ).
v Pada era pemerintahannya, beliau telah menubuhkan sistem empayar yang berbeza daripada sistem republik sebelumnya, iaitu mewajibkan sistem pemerintahan warisan.
v Beliau telah berjaya membentuk empayar hinggga ke Britian, Sepanyol, kawasan Sungai Rhine, Danube, Laut Hitam, Pergunungan Altas, Afrika Utara, Macedonia, sebahagian Turki dan Palestin.
TAMADUN INDIA
v Tokoh perluasan kuasa dalam tamadun India dimulakan oleh pemerintahan Dinasti Maurya iaitu Chandragupta Maurya ( 321-292 S.M. ).
v Kejayaan Chandragupta yang dapat membentuk empayar adalah disebabkan mempunyai pasukan tentera yang besar, 600 ekor gajah, 1000 orang tentera berkuda dan 10, 000 orang infantri.
v Beliau telah berjaya menguasai seluruh India Utara. Setelah mengukuhkan kedudukannya, beliau berjaya menakluk Punjab dan menewaskan Seleceus.
v Kemudian agenda perluasan kuasa di India diteruskan oleh anaknya iaitu Bindusara. Bindusara telah meluaskan empayar Maurya ke Mysore di bahagian selatan India.
v Selepas Bindusara, Asoka telah menguasai seluruh India menjadi kawasan takluk empayar Maurya. Keadaan tersebut adalah kesan daripada kemenangan Asoka ke atas kawasan Kalinga.
v Selepas kemenangan ke atas Perang Kalinga, Asoka tidak mengamalkan corak pemerintahan seperti tokoh-tokoh sebelumnya, tetapi menekankan dasar yang lebih lembut dan terbuka untuk meluaskan pengaruh dan kedudukan Maurya.
v Hal ini berlaku kerana lebih memberi tumpuan kepada penyebaran agama Buddha.
TAMADUN CHINA
v Perluasan kuasa juga telah membawa kepada kelahiran empayar pada zaman Dinasti Chin, iaitu pada era pemerintahan Shih Huang Ti yang berjaya menyatukan seluruh kerajaan kecil di China
v Shih Huang Ti telah melaksanakan ;
a) Corak pemerintahan secara autokratik iaitu tegas dan mutlak
b) Menghapuskan golongan bangsawan
c) Melantik gabenor dan panglima tentera untuk mentadbir
d) Mencantumkan Tembok Besar China untuk tujuan pertahanan empayar China daripada serangan orang gasar
v Kemerosotan Dinasti Chin telah digantikan dengan kemunculan Dinasti Han. Pada zaman Dinasti Han kewibawaan Maharaja Han Wu Ti yang digelar Maharaja Tentera telah berjaya memperluaskan kawasan jajahannya melalui pasukan yang besar dan kuat.
v Antara kawasan ynag berjaya ditakluknya, meliputi Sinkiang, Lembah Tarim, dan Tutor di utara, Yang Tze, Kwangsi dan Kwang Tung di selatan.
v Beliau juga telah berjaya menyebarkan pengaruh China hingga sampai ke Jepun dan Turkistan serta dapat mewujudkan keamanan dan kemakmuran Negeri China.
v Tokoh perluasan kuasa dalam tamadun India dimulakan oleh pemerintahan Dinasti Maurya iaitu Chandragupta Maurya ( 321-292 S.M. ).
v Kejayaan Chandragupta yang dapat membentuk empayar adalah disebabkan mempunyai pasukan tentera yang besar, 600 ekor gajah, 1000 orang tentera berkuda dan 10, 000 orang infantri.
v Beliau telah berjaya menguasai seluruh India Utara. Setelah mengukuhkan kedudukannya, beliau berjaya menakluk Punjab dan menewaskan Seleceus.
v Kemudian agenda perluasan kuasa di India diteruskan oleh anaknya iaitu Bindusara. Bindusara telah meluaskan empayar Maurya ke Mysore di bahagian selatan India.
v Selepas Bindusara, Asoka telah menguasai seluruh India menjadi kawasan takluk empayar Maurya. Keadaan tersebut adalah kesan daripada kemenangan Asoka ke atas kawasan Kalinga.
v Selepas kemenangan ke atas Perang Kalinga, Asoka tidak mengamalkan corak pemerintahan seperti tokoh-tokoh sebelumnya, tetapi menekankan dasar yang lebih lembut dan terbuka untuk meluaskan pengaruh dan kedudukan Maurya.
v Hal ini berlaku kerana lebih memberi tumpuan kepada penyebaran agama Buddha.
TAMADUN CHINA
v Perluasan kuasa juga telah membawa kepada kelahiran empayar pada zaman Dinasti Chin, iaitu pada era pemerintahan Shih Huang Ti yang berjaya menyatukan seluruh kerajaan kecil di China
v Shih Huang Ti telah melaksanakan ;
a) Corak pemerintahan secara autokratik iaitu tegas dan mutlak
b) Menghapuskan golongan bangsawan
c) Melantik gabenor dan panglima tentera untuk mentadbir
d) Mencantumkan Tembok Besar China untuk tujuan pertahanan empayar China daripada serangan orang gasar
v Kemerosotan Dinasti Chin telah digantikan dengan kemunculan Dinasti Han. Pada zaman Dinasti Han kewibawaan Maharaja Han Wu Ti yang digelar Maharaja Tentera telah berjaya memperluaskan kawasan jajahannya melalui pasukan yang besar dan kuat.
v Antara kawasan ynag berjaya ditakluknya, meliputi Sinkiang, Lembah Tarim, dan Tutor di utara, Yang Tze, Kwangsi dan Kwang Tung di selatan.
v Beliau juga telah berjaya menyebarkan pengaruh China hingga sampai ke Jepun dan Turkistan serta dapat mewujudkan keamanan dan kemakmuran Negeri China.
PERLUASAN KUASA - Tokoh
a) Huraikan peranan dan sumbangan tokoh-tokoh berikut dalam usaha perluasan kuasa kerajaan masing-masing.
[14 markah]
i) Alexander the Great
ii) Augustus Caesar
iii) Chandragupta Maurya
iv) Shih Huang Ti
i) Alexander The Great
F1 Alexander The Great telah berjaya menyatukan Macedonia dan Yunani
F2 berjaya meluaskan lagi kawasan takluk Yunani
F3 menguasai Parsi, Mesir,Turkistan,Samarkand
F4 seluruh wilayah Mediterranean berada di bawah kekuasaannya
F5 menyebarkan kebudayaan Hallenistik
F6 budaya Hallenistik ialah campuran budaya Yunani, Parsi dan Timur yang lain
F7 budaya hallenistik tersebar di kota Syracause di Itali, Iskandariyah, Antioch
ii) Augustus Caesar
F1 berjaya mewujudkan sistem empayar yang berbeza daripada sistem republik sebelumnya
F2 beliau mewajibkan sistem pemerintahan warisan
F3 beliau ialah pengasas empayar Rom
F4 memerintah seperti diktator
F5 berjaya mengalahkan tentera pimpinan Anthony, bekas jeneral Augustus Caesar
iii) Chandragupta Maurya
F1 berjaya menguasai seluruh India Utara
F2 menakluk Punjab
F3 menewaskan Seleceus yang memerintah empayar Seleucid di Syria dan kawasan sempadan India Barat
iv) Shih Huang Ti
F1 Shih Huang Ti telah menyatukan seluruh kerajaan kecil di China
F2 beliau memerintah secara autokratik, iaitu tegas dan mutlak
F3 menghapuskan kuasa golongan bangsawan
F4 melantik gabenor dan panglima tentera untuk mentadbir
F5 mengarahkan pembinaan Tembok Besar China bagi menghalang serangan orang Gasar
b) Huraikan perubahan dasar pemerintahan di India di bawah pemerintahan Asoka dan di China semasa pemerintahan Maharaja Han Wu Ti.
[6 markah]
i) Asoka
F1 tidak menekankan ketenteraan sebagai asas perluasan kuasa
F2 menekankan dasar yang lebih lembut/terbuka
F3 memberi penekanan kepada perluasan agama Buddha
F4 menguasai seluruh India di bawah takluk Maurya
F5 apabila Asoka berjaya memenangi Perang Kalinga
ii) Han Wu Ti
F1 berjaya meluaskan kuasanya melalui angkatan tentera yang besar dan kuat
F2 meluaskan pengaruh China hingga ke Jepun, Turkistan
F3 berjaya mewujudkan keamanan dan kemakmuran China
HIJRAH ***
Maksud Hijrah
Perpindahan dari Makkah ke Madinah
Perubahan dari keadaan buruk kepada baik
Semangat ini berubah dari buruk kepada baik
Sebab
dan Tujuan Hijrah
Perintah Allah
Jemputan orang Madinah
Strategi meneruskan dakwah
Elak penyeksaan orang Quraisy
Mendamaikan masyarakat Madinah
Mengamalkan cara hidup Islam
Bukti
Orang Islam Yang Berhijrah ke Madinah Bukan Pelarian
Dijemput oleh orang Madinah
Disambut meriah
Diberi layanan istimewa
Dijamin keselamatan
Nabi dilantik menjadi pemimpin
Persetujuan dibuat melalui perjanjian
Peristiwa
Hijrah
Nabi dikepung & tukar tempat tidur
Pergi berjumpa Abu Bakar as-Siddiq
Menyatakan perintah Allah
Berangkat ke Madinah
Bersembunyi di gua Thur
Meneruskan
perjalanan dipandu Abdullah bin Arqat
Apakah
iktibar yang boleh dipelajari pelajar daripada peristiwa hijrah untuk mencapai
kecemerlangan diri dalam kehidupan seharian.
F1 Perubahan sikap dan tingkah laku
negatif kepada yang positif
F2 Perubahan dari tidak berdisplin
kepada berdisplin
F3 Perubahan dari sifat malas
kepada rajin berusaha
F4 Sikap suka melanggar
undang-undang kepada akur kepada undang-undang
F5 Sikap mementingkan diri sendiri
berubah kepada sikap bantu-membantu
F6 Sikap suka bertangguh kerja
berubah kepada menghargai masa.
F7 Tidak menghormati orang tua
kepada menghormati orang tua
PEPERANGAN
DALAM ISLAM
Dua peperangan yang berlaku di Madinah antara tahun 622-630 Masihi
Dua peperangan yang berlaku di Madinah antara tahun 622-630 Masihi
F1 Perang
Badar
F2 Perang Uhud
F3 Perang
Khandak
F4 Perang
Tabuk
Dua garis panduan yang mesti dipatuhi oleh tentera Islam dalam
peperangan
F1 Tidak dibenarkan
membunuh orang yang lemah seperti orang tua, kanak-
kanak,
wanita, orang sakit, dan orang yang menyerah diri.
F2 Tidak dibenarkan
membunuh binatang
ternakan
F3 Dilarang
memusnahkan
tanam-tanaman
F4 Dilarang
merobohkan tempat ibadat
Dua sebab Islam membenarkan umatnya
berperang
F1 Apabila
diserang oleh musuh
F2 Untuk
mencari keamanan
F3 Untuk
memelihara tempat ibadat
F4 Menjaga
maruah negara
F5 memelihara
daripada kemusnahan harta benda
F6 melindungi
orang yang tidak berdosa
Dua bukti bahawa Islam berkembang
bukan dengan cara peperangan
F1 Nabi
Muhammad saw mengampunkan tawanan perang badar
F2 Tawanan
wanita dan kanak-kanak dibebaskan
F3
Tawanan lelaki diberi syarat untuk membebaskan diri
mereka iaitu mengajar
sepuluh
kanak-kanak membaca dan menulis sehingga pandai.
Cara untuk mengelakkan peperangan
daripada berlaku ialah
F1 Mengamalkan
akhlak yang mulia
F2 Saling bertolak
ansur
F3 Kepimpinan
melalui teladan
F4 Menghormati hak
asasi
F5 mengelakkan isu-isu sensitif dipersoalkan seperti agama, bahasa,institusi
pemerintahan.
Jelaskan kesan kedatangan Islam terhadap sistem ekonomi di Tanah Melayu ***
F1
Perdagangan
H1a
Pedagang Islam menguasai perdagangan di Lautan Hindi dan Laut Cina
Selatan
H1b
Pedagang Melayu mulai terbabit secara aktif
H1c
Saranan Islam bahawa perniagaan merupakan sumber rezeki yang besar
H1d
Melaka menjadi pusat perdagangan terpenting
H1e
Pengenalan sistem timbang dan sukat di Melaka
H1f
Penggubalan Undang-Undang Laut Melaka berteraskan Islam
H1g
Kelantan,Kelantan dan Terengganu menjadi pusat perdagangan penting abad ke 17
dan ke-18
F2
Mata Wang
H2a
Perantaraan nilai perdagangan
H2b
Alternatif kepada sistem barter
H2c
Mata wang timah di Melaka tertera nama sultan memerintah dan tarikh Islam
H2d
Johor- Wang Katun diperbuat daripada timah mempunyai tulisan Jawi atau Arab
H2e
Wang Timah Kedah-Wang Ayam Jantan/Wang emas turut digunakan secara meluas
H2f
Wang Emas Johor- diperkenal pada zaman Sulatan Alauddin Riayat Syah
H2g
Wang Emas Johor dikenali Kupang
H2g
Kelantan-Wang emas kijang tertera Khalifatul mukminin
Faktor Melaka
Muncul Menjadi Pusat Perdagangan
Kedudukan strategik
Pelabuhan yang baik
Kemudahan di
pelabuhan yang cukup
Bekalan barang
dagangan yang banyak
Mempunyai hubungan
perdagangan dengan luar
Keselamatan di
perairan
Pentadbiran yang
cekap
Penggunaan mata
wang
Sistem cukai yang
baik
Sebab Orang Melayu
Menceburi Bidang Perdagangan
Memiliki pelabuhan
Mahir membina kapal
Mahir dalam ilmu
pelayaran
Bahasa Melayu
menjadi lingua franca
Bekalan barang
dagangan yang banyak
Galakan pemerintah
Mata Wang Yang
Digunakan Dalam Perdagangan di Melaka
Wang emas Johor
Wang emas Kelantan
Wang timah Kedah
Wang timah Melaka
Wang timah Johor
Ciri Islam Pada
Mata Wang Negeri Melayu
Terdapat nama
Sultan
Terdapat gelaran
Islam Sultan
Ditulis menggunakan
tulisan Jawi
Tarikh Islam mata
wang dikeluarkan
Peraturan Cukai
Tetap di Melaka
Dikenakan ke atas
barang yang diimport
Cukai barang dari
India, Arab, Siam, Pegu ialah 6%
Cukai barang dari
China dan Jepun ialah 5%
Beras dan makanan
dikecualikan cukai
Cukai dibayar
dahulu sebelum berniaga
Peraturan Cukai
Diraja di Melaka
Dikenakan ke atas
orang asing di Melaka
Orang asing dari
Kepulauan Melayu dikenakan 3%
Orang asing dari
tempat lain dikenakan 6%
Kepentingan Cukai
Kepada Negara
Menjadi sumber
pendapatan negara
Menggalakkan
perdagangan
Sumber untuk
merancang pembangunan negara
Sumber meningkatkan produktiviti
Langkah
Meningkatkan Kesedaran Untuk Membayar Cukai
Kempen tentang
kepentingan cukai kepada negara
Memberikan diskaun
kepada pembayar cukai
Bayaran cukai
melalui potongan gaji
Memantau premis
perniagaan yang tidak bayar cukai
Menguatkuasakan
undang-undang
TINGKATAN 5 ***
Huraikan faktor-faktor yang membawa kepada
kemunculan nasionalisme di Asia Tenggara.
Faktor pertama , Dasar Penjajah. Rakyat tempatan tidak puas hati terhadap dasar penjajah. Penduduk tempatan tiada peluang dalam sistem birokrasi Barat.
Faktor kedua, Dasar Ekonomi penjajah. Dasar ekonomi penjajah bersifat menindas. Penjajah mewujudkan jurang sosial dalam masyarakat. Dasar kemasukan imigran menyebabkan ekonomi dikuasai oleh mereka.
Faktor ketiga, Pengaruh Agama. Agama menjadi alat penyatuan rakyat. Lahirnya gerakan Islah oleh persatuan-persatuan agama.
Faktor keempat, Karya Kesusasteraan. Karya membangkitkan kesedaran dan kecintaan kepada negara. Karya menyampaikan mesej kesengsaraan rakyat.
Faktor kelima, Pendidikan. Penjajah mengamalkan sikap pilih kasih dalam pendidikan. Kemudahan disediakan untuk sekolah yang menggunakan bahasa penjajah.
Pendidikan diberi kepada golongan elit sahaja. Lepasan sekolah vernakular sukar untuk mendapatkan pekerjaan.
Faktor keenam, Kemunculan Golongan Intelek. Golongan intelek yang terdedah kepada idea falsafah Barat dan Islam. memimpin gerakan nasionalisme menuntut membaiki taraf hidup dan membebaskan negara.
Faktor ketujuh, Pengaruh Media. Media seperti akhbar dan majalah menyemarkakkan semangat nasionalisme. Menyebarkan idea nasionalis dan menanam perasaan antipenjajah.
Faktor kelapan, Perkembangan Sistem Pengangkutan dan Perhubungan. Sistem perhubungan memudahkan hubungan di kalangan nasionalis.. Jalan raya dan jalan kereta api menghubungkan kawasan yang sebelumnya terpisah
.
Faktor kesembilan, Pengaruh Luar. Kejayaan Jepun menewaskan China dan Rusia membuka mata nasionalis. Perjuangan Mahatma Ghandi menjadi sumber inspirasi kepada nasionalis.
Faktor pertama , Dasar Penjajah. Rakyat tempatan tidak puas hati terhadap dasar penjajah. Penduduk tempatan tiada peluang dalam sistem birokrasi Barat.
Faktor kedua, Dasar Ekonomi penjajah. Dasar ekonomi penjajah bersifat menindas. Penjajah mewujudkan jurang sosial dalam masyarakat. Dasar kemasukan imigran menyebabkan ekonomi dikuasai oleh mereka.
Faktor ketiga, Pengaruh Agama. Agama menjadi alat penyatuan rakyat. Lahirnya gerakan Islah oleh persatuan-persatuan agama.
Faktor keempat, Karya Kesusasteraan. Karya membangkitkan kesedaran dan kecintaan kepada negara. Karya menyampaikan mesej kesengsaraan rakyat.
Faktor kelima, Pendidikan. Penjajah mengamalkan sikap pilih kasih dalam pendidikan. Kemudahan disediakan untuk sekolah yang menggunakan bahasa penjajah.
Pendidikan diberi kepada golongan elit sahaja. Lepasan sekolah vernakular sukar untuk mendapatkan pekerjaan.
Faktor keenam, Kemunculan Golongan Intelek. Golongan intelek yang terdedah kepada idea falsafah Barat dan Islam. memimpin gerakan nasionalisme menuntut membaiki taraf hidup dan membebaskan negara.
Faktor ketujuh, Pengaruh Media. Media seperti akhbar dan majalah menyemarkakkan semangat nasionalisme. Menyebarkan idea nasionalis dan menanam perasaan antipenjajah.
Faktor kelapan, Perkembangan Sistem Pengangkutan dan Perhubungan. Sistem perhubungan memudahkan hubungan di kalangan nasionalis.. Jalan raya dan jalan kereta api menghubungkan kawasan yang sebelumnya terpisah
.
Faktor kesembilan, Pengaruh Luar. Kejayaan Jepun menewaskan China dan Rusia membuka mata nasionalis. Perjuangan Mahatma Ghandi menjadi sumber inspirasi kepada nasionalis.
PERJANJIAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU 1957 ***
a) Dua tokoh yang menyertai rombongan
kemerdekaan ke London
F1 Tunku Abdul Rahman
F2 Tun Dr.Ismail Abdul
Rahman
F3 Dato’ Abdul Razak Hussein
F4 Kolonel H.S.Lee
F5 Dato’ Panglima Bukit Gantang
F6 Dato’ Nik Ahmed Kamil
F7 Encik Abdul Aziz Majid
F8 Dato’ Mohd Seth
[mana-mana 2x1m=2m]
b) Tiga isi kandungan Perjanjian Persekutuan
Tanah Melayu 1957
F1 Pembentukan
sebuah Kerajaan Persekutuan
F2 Pemisahan
antara kuasa persekutuan dengan kuasa negeri
F3 Terdapat
Senarai Persekutuan dan Senarai Negeri
F4 Institusi
Raja dijadikan Raja Berpelembagaan pada peringkat negeri dan
negara
F5 Tiga
jenis kerakyatan diwujudkan iaitu secara Kuat kuasa Undang-undang,
Permohonan
dan Naturalisasi
F6 Menerima
Prinsip Jus Soli
F7 Kedudukan
istimewa orang Melayu dikekalkan
F8 Agama
Islam sebagai agama rasmi Persekutuan
F9 Tanah
Simpanan Melayu dikekalkan
F10 Bahasa
Melayu sebagai bahasa kebangsaan
F11 Yang
Di Pertuan Agong menjadi Ketua negara
F12 Pentadbiran
negara bersifat demokrasi berparlimen
F13 Dewan
Rakyat dan Dewan Negara terletak di bawah kuasa Parlimen
F14 Pada
peringkat negeri, Menteri Besar menjadi pelaksana pentadbiran
F15 Menteri
Besar dibantu oleh Dewan Undangan Negeri dan EXCO
[mana-mana
3x1m=3m]
c) Dua kepentingan Perjanjian Persekutuan
Tanah Melayu 1957
F1 sebuah
kerajaan demokrasi dibentuk
F2 Konsep
Raja Berpelembagaan dibentuk
F3 Mewujudkan
perpaduan yang jitu antara kaum
F4 Keharmonian
kaum dapat dicapai tanpa pertumpahan darah
F5 Memberi
hak mutlak kepada penduduk tempatan untuk mentadbir sebuah
negara
F6 Dapat
melahirkan identiti masyarakat yang merdeka
F7 Perbezaan
warna kulit, agama, bahasa dan bangsa diketepikan
F8 Tanah
Melayu mencapai kemerdekaan
F9 Kedudukan
istimewa orang Melayu dipelihara
[mana-mana
2x1m=2m]
d) Ikhtibar yang anda peroleh daripada
perjuangan pemimpin tempatan dalam usaha menuntut kemerdekaan
F1 Kerjasama
antara orang Melayu dengan kaum pendatang
F2 Sikap
toleransi orang Melayu
F3 Perbincangan/musyawarah
diutamakan dalam membuat tuntutan
F4 Tidak
bertindak secara kekerasan
F5 Menghormati
budaya kaum lain
F6 Menghormati
pemimpin
[mana-mana 2x1m=2m]
a. APAKAH JUDUL AKHBAR BERBAHASA mELAYU DI NEGARA INI PADA TAHUN 1930an?
F1 Warta Malaya
F2 Lembaga Melayu
F3 Majlis
F4 Utusan Melayu
F5 Warta Malaya
b. Nyatakan is yang dibincangkan oleh penulis dalam akhbar berkaitan perkara berikut.
i) ekonomi
ii) sosial
i) ekonomi
F1 menggalakkan penubuhan syarikat bekerjasama oleh orang Melayu
F2 Meminta British mengurangkan kemasukan orang dagang kerana akan mengancam ekonomi penduduk peribumi.
F3 Menggalakkan perniagaan di kalangan orang Melayu
F4 Melarang orang Melayu menjual tanah mereka
F5 Menyeru orang Melayu berjimat cermat
F6 Meminta British mengadakan kampung khas Melayu di Kuala Lumpur
ii) sosial
AKHBAR, MAJALAH DAN NOVEL - PENGGERAK KESEDARAN KEBANGSAAN *****
a. APAKAH JUDUL AKHBAR BERBAHASA mELAYU DI NEGARA INI PADA TAHUN 1930an?
F1 Warta Malaya
F2 Lembaga Melayu
F3 Majlis
F4 Utusan Melayu
F5 Warta Malaya
b. Nyatakan is yang dibincangkan oleh penulis dalam akhbar berkaitan perkara berikut.
i) ekonomi
ii) sosial
i) ekonomi
F1 menggalakkan penubuhan syarikat bekerjasama oleh orang Melayu
F2 Meminta British mengurangkan kemasukan orang dagang kerana akan mengancam ekonomi penduduk peribumi.
F3 Menggalakkan perniagaan di kalangan orang Melayu
F4 Melarang orang Melayu menjual tanah mereka
F5 Menyeru orang Melayu berjimat cermat
F6 Meminta British mengadakan kampung khas Melayu di Kuala Lumpur
ii) sosial
F1 memajukan pendidikan tinggi orang-orang Melayu
F2 Menggalakkan pendidikan untuk anak-anak perempuan
F3 Menyeru orang Melayu meninggalkan sikap negatif seperti memilih kerja dan tidak
berusaha.
F4 menggalakkan tabungan di kalangan orang Melayu untuk pendidikan anak-anak
F5 mementingkan kemahiran tradisional orang Melayu seperti pertukangan tangan dan
kerja tangan.
F6 Mementingkan pendidikan bahasa Inggeris untuk kemajuan orang Melayu
F7 Taraf sekolah melau diperbaiki
F8 Memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi pentadbiran
F9 Menyeru orang Melayu agar tidak meninggalkan pendidikan Islam
F10 Melaksanakan nilai-nilai baik masyarakat Melayu
Apakah tujuan pembentukan Suruhanjaya Reid ?
a) Apakah yang anda faham mengenai Wawasan 2020. [ 4 markah ]
F1 gagasan negara untuk menjadi sebuah negara yang maju menjelang tahun 2020
F2 Dicetuskan oleh Dr. Mahathir Mohammad
F3 Pada 28 Februari 1991
F4 Untuk menjadikan Malaysia sebuah negara industri yang maju
F5 Menggunakan acuan sendiri setanding dengan negara-negara maju yang lain di dunia
F6 Kemajuan yang diharapkan tidak menitikberatkan kemajuan fizikal semata-mata / seperti yang berlaku di barat
F7 Inginkan kemajuan bersepadu
(b) Terangkan sembilan cabaran yang terdapat dalam Wawasan 2020. [ 10 markah ]
F1 Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu
H1a Perpaduan merupakan asas kekuatan sesebuah negara
H1b Dapat dicapai melalui dasar kerajaan sepeerti Dasar pembangunan Nasional / Dasar Bahasa Kebangsaan / Dasar Kebudayaan Kebangsaan / Dasar Pendidikan Kebangsaan
H1c Dapat mewujudkan rakyat yang beridentitikan Malaysia
F2 Membina masyarakat berjiwa bebas / tenteram dan berkeyakinan
H2a Rakyat Malaysia perlu gagah menghadapi pelbagai masalah
H2b Bangsa yang gagah dapat memajukan negara / mengangkat martabat bangsa / menangkis musuh negara
F3 Memupuk dan membina masyarakat demokratik yang matang
H3a Masyarakat demokratik bebas memilih kerajaan
H3b Perasaan tidak puas hati dan teguran kepada kerajaan disalurkan melalui saluran yang betul
F4 Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika
H4a Kemajuan fizikal diimbangkan dengan moral dan etika
H4b bertujuan melahirkan masyarakat berbudaya unggul
H4c kepatuhan kepada agama / pengamalan budaya dan tradisi yang cemerlang / keberkesanan sistem pendidikan / keunggulan institusi kekeluargaan merupakan sumber pembinaan masyarakat bermoral
F5 Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal, dan bertoleransi
H5a dapat berfikir secara rasional / tidak bertindak melulu
H5b dapat membebaskan diri daripada berfahaman sempit / sedia menerima perubahan / pandangan orang lain
F6 Membina masyarakat yang maju dan saintifik
H6a masyarakat yang maju dapat menyerap segala perubahan persekitarannya untuk membina kecemerlangan
H6b masyarakat bertunjangkan ilmu pengetahuan terutamanya sains dan teknologi
H6c mempunyai budaya ilmu yang menjana produktiviti
H6c mempunyai amalan kreatif
H6d mempunyai sikap inovatif
F7 Mewujudkan masyarakat berbudaya penyayang
H7a dicirikan dengan kehidupan bermuafakat / saling memahami dan menghormati / bekerjasama dan saling membantu
H7b tidak individulistik / meletakkan kepentingan masyarakat melebihi kepentingan diri
H7c asas pembinaan masyarakat penyayang ialah kepatuhan kepada agama / nilai-nilai murni amalan tradisi / institusi kekeluargaan
F8 Menjamin masyarakat yang adil dan saksama ekonominya
H8a kemajuan negara yang dinikmati mkelompok tetrtentu akan membawa rasa tidak puas hati
H8b contoh berlaku rusuhan kaum pada 13 Mei 1969
H8c keadilan ekonomi dapat meningkatkan taraf hidup rakyat
F9 Memupuk dan membina masyarakat makmur
H9a masyarakat yang hidup dalam kemewahan
H9b mempunyai taraf hidup yang tinggi
H9c pendapatan isi rumah / negara berada pada tahap yang tinggi
(c) Sebagai pelajar, bagaimanakah anda boleh merealisasikan Wawasan 2020? [ 6 markah ]
F1 Belajar bersungguh-sungguh
F2 Mendalami teknologi maklumat / ICT
F3 Mengekalkan perpaduan kaum
F4 Patuh kepada peraturan sekolah / negara
F5 Menjadi pelajar yang berdisiplin
F6 Taat kepada negara
F7 Hormat kepada ibu bapa
F8 Bercita-cita tinggi
F9 Sanggup menuntut ilmu sehingga keluar negara
F10 Mempunyai semangat daya saing
F11 Bersifat kreatif dan inovatif
F12 Bersifat terbuka
F13 Sedia menerima perubahan
F14 Tidak mementingkan diri sendiri
F15 Tidak terlibat dengan gejala sosial yang negatif
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
PERANG DINGIN *****
GLOBALISASI *****
Terangkan tentang globalisasi.
Sebagai pelajar apakah persediaan anda untuk memenuhi cabaran globalisasi?
- Melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan terutamanya ilmu sains
- Menguasai kemahiran IT
- Berdaya saing
- Sentiasa kreatif/dinamis/kritis /analitis
- Menguasai pelabagai kemahiran
- Terima mana-mana jawapan yang munasabah
Sir Ivor Jennings
SURUHANJAYA REID
Senaraikan tokoh yang menggangotai Suruhanjaya Reid.
F1 Lord Reid
F2 Sir Ivor Jennings
F3 Sir William McKell
F4 Tuan B. Malik
F5 Tuan Abdul Malik
F1 membincangkan/mencadangkan perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
F2 menyusun perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka
F3 merangka perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka
Apakah isu yang diberi perhatian utama oleh Suruhanjaya Reid semasa melaksanakan tugasnya?
F1 Pembentukan sebuah kerajaan Persekutuan yang kuat
F2 Kedudukan Raja-Raja Melayu
F3 Hak istimewa orang Melayu
F4 Wujud satu bangsaPersekutuan Tanah Melayu
F5 Agama Islam sebagai Agama rasmi
F6 Bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan
Jelaskan
maklamat pelancaran Wawasan 2020 oleh Perdana Menteri Dato Seri Dr Mahathir ***
F1
Menjadikan Malaysia sebuah negara industri yang maju
F2
Menggunakan acuan sendiri
F3
Setanding dengan negara maju yang lain
F4
Kemajuan yang diharapkan bukan hanya kemajuan dari segi fizikal semata-mata
F5
Kemajuan yang ingin dicapai ialah kemajuan
bersepadu
Senaraikan
tiga daripada sembilan cabaran yang terdapat dalam wawasan itu.
F1
Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu
F2
Membina masyarakat yang berjiwa bebas, tenteram dan berkeyakinan
F3
Memupuk dan membina masyaraakat demokratik yang matang
F4
Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika
F5
Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal dan bertoleransi Membina masyarakat
yang maju dan saintifik
F6
Mewujudkan masyarakat yang berjiwa penyayang
F8
Menjamin masyarakat yang adil dan saksama ekonominya Memupuk dan membina masyarakat makmur
WAWASAN 2020 ***
a) Apakah yang anda faham mengenai Wawasan 2020. [ 4 markah ]
F1 gagasan negara untuk menjadi sebuah negara yang maju menjelang tahun 2020
F2 Dicetuskan oleh Dr. Mahathir Mohammad
F3 Pada 28 Februari 1991
F4 Untuk menjadikan Malaysia sebuah negara industri yang maju
F5 Menggunakan acuan sendiri setanding dengan negara-negara maju yang lain di dunia
F6 Kemajuan yang diharapkan tidak menitikberatkan kemajuan fizikal semata-mata / seperti yang berlaku di barat
F7 Inginkan kemajuan bersepadu
(b) Terangkan sembilan cabaran yang terdapat dalam Wawasan 2020. [ 10 markah ]
F1 Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu
H1a Perpaduan merupakan asas kekuatan sesebuah negara
H1b Dapat dicapai melalui dasar kerajaan sepeerti Dasar pembangunan Nasional / Dasar Bahasa Kebangsaan / Dasar Kebudayaan Kebangsaan / Dasar Pendidikan Kebangsaan
H1c Dapat mewujudkan rakyat yang beridentitikan Malaysia
F2 Membina masyarakat berjiwa bebas / tenteram dan berkeyakinan
H2a Rakyat Malaysia perlu gagah menghadapi pelbagai masalah
H2b Bangsa yang gagah dapat memajukan negara / mengangkat martabat bangsa / menangkis musuh negara
F3 Memupuk dan membina masyarakat demokratik yang matang
H3a Masyarakat demokratik bebas memilih kerajaan
H3b Perasaan tidak puas hati dan teguran kepada kerajaan disalurkan melalui saluran yang betul
F4 Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika
H4a Kemajuan fizikal diimbangkan dengan moral dan etika
H4b bertujuan melahirkan masyarakat berbudaya unggul
H4c kepatuhan kepada agama / pengamalan budaya dan tradisi yang cemerlang / keberkesanan sistem pendidikan / keunggulan institusi kekeluargaan merupakan sumber pembinaan masyarakat bermoral
F5 Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal, dan bertoleransi
H5a dapat berfikir secara rasional / tidak bertindak melulu
H5b dapat membebaskan diri daripada berfahaman sempit / sedia menerima perubahan / pandangan orang lain
F6 Membina masyarakat yang maju dan saintifik
H6a masyarakat yang maju dapat menyerap segala perubahan persekitarannya untuk membina kecemerlangan
H6b masyarakat bertunjangkan ilmu pengetahuan terutamanya sains dan teknologi
H6c mempunyai budaya ilmu yang menjana produktiviti
H6c mempunyai amalan kreatif
H6d mempunyai sikap inovatif
F7 Mewujudkan masyarakat berbudaya penyayang
H7a dicirikan dengan kehidupan bermuafakat / saling memahami dan menghormati / bekerjasama dan saling membantu
H7b tidak individulistik / meletakkan kepentingan masyarakat melebihi kepentingan diri
H7c asas pembinaan masyarakat penyayang ialah kepatuhan kepada agama / nilai-nilai murni amalan tradisi / institusi kekeluargaan
F8 Menjamin masyarakat yang adil dan saksama ekonominya
H8a kemajuan negara yang dinikmati mkelompok tetrtentu akan membawa rasa tidak puas hati
H8b contoh berlaku rusuhan kaum pada 13 Mei 1969
H8c keadilan ekonomi dapat meningkatkan taraf hidup rakyat
F9 Memupuk dan membina masyarakat makmur
H9a masyarakat yang hidup dalam kemewahan
H9b mempunyai taraf hidup yang tinggi
H9c pendapatan isi rumah / negara berada pada tahap yang tinggi
(c) Sebagai pelajar, bagaimanakah anda boleh merealisasikan Wawasan 2020? [ 6 markah ]
F1 Belajar bersungguh-sungguh
F2 Mendalami teknologi maklumat / ICT
F3 Mengekalkan perpaduan kaum
F4 Patuh kepada peraturan sekolah / negara
F5 Menjadi pelajar yang berdisiplin
F6 Taat kepada negara
F7 Hormat kepada ibu bapa
F8 Bercita-cita tinggi
F9 Sanggup menuntut ilmu sehingga keluar negara
F10 Mempunyai semangat daya saing
F11 Bersifat kreatif dan inovatif
F12 Bersifat terbuka
F13 Sedia menerima perubahan
F14 Tidak mementingkan diri sendiri
F15 Tidak terlibat dengan gejala sosial yang negatif
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
PERANG DINGIN *****
1. Apakah yang dimaksudkan Perang Dingin.
Perang Dingin terbentuk daripada Blok dunia
berasaskan geopolitik dan tidak berlaku sebarang
konflik bersenjata secara langsung.
2.Senaraikan dua kuasa besar yang terlibat dalam Perang Dingin.
2.Senaraikan dua kuasa besar yang terlibat dalam Perang Dingin.
i) Amerika Syarikat ii) Soviet Union.
3.Terangkan sebab – sebab berlaku Perang
Dingin.
1. Perang Dingin berlaku disebabkan oleh
perbezaan ideologi dan fahaman politik.
2. Berlaku persaingan kuasa antara blok
kapitalis yang diketuai oleh Amerika Syarikat dengan blok
komunis yang diketuai oleh Soviet Union.
3. Kedua-dua blok ini ingin membuktikan
kekuatan masing-masing.
4. Kedua-dua blok berusaha menyebarkan
pengaruh dan memajukan kepentingan masing-masing di
Eropah dan di Asia melalui propaganda serta bantuan
ekonomi dan ketenteraan.
5. Blok komunis dan blok kapitalis berusaha
mempengaruhi pegangan negara-negara Dunia Ketiga ini
dengan menawarkan bantuan pertahanan dan ekonomi.
4. Apakah kesan Perang Dingin.
1. Kesan Perang Dingin pembentukan blok dunia
kepada Blok Kapitali,Blok Komunis dan Blok Dunia
Ketiga.
2. Amerika Syarikat dan sekutunya mewujudkan
pakatan tentera iaitu penubuhan NATO untuk menyekat
pengaruh komunis.
3. Soviet Union dan negara-negara komunis
menubuhkan Pakatan Warsaw.
4. Amerika Syarikat membentuk Pertubuhan
Perjanjian Asia Tenggara atau South-East Asia Tredy
Organisation ( SEATO) menyekat pengaruh komunis di
Asia Selatan.
5. Berlaku perlumbaan senjata di antara Blok
Kapitalis dan Blok Komunis.
5. Bandingkan ideologi antara Blok Kapitalis dengan
Blok Komunis.
Aspek
|
Blok Kapitalis
|
Blok Komunis
|
Politik
|
i) Negara Demokratik
ii) Pemilihan kerajaan melalui
pilihan raya
|
i) Pemerintah Diktaktor
ii)Parti Komunis sahaja diiktiraf
|
Ekonomi
|
i) Peluang perniagaan dan
pemilikan harta persendirian
|
i) Perniagaan dan pemilikan harta
dimiliki oleh kerajaan
|
Sosial
|
i) Kebebasan individu
sepenuhnya.
|
i) Kebebasan individu di lindungi
dan di kawal.
|
GLOBALISASI *****
Terangkan tentang globalisasi.
F1 perubahan yang menjadikan dunia tanpa sempadan
H1a disebabkan kepesatan/kepantasan perkembangan teknologi
maklumat
maklumat
H1b menyeberangi sempadan dalam masa yang singkat
C1a meliputi segala aspek penting dari segi ekonomi/sosial
/baranagn/modal/tenaga manusia/kemahiran/nilai
/baranagn/modal/tenaga manusia/kemahiran/nilai
F2 perubahan yang meliputi skop luas ini dihubungkan dengan
kemajuan teknologi/teknologi maklumat/komunikasi
kemajuan teknologi/teknologi maklumat/komunikasi
F3 terdapat dua pandangan tentang globalisai
H3a globalisasi merupakan sesuatu yang berfaedah
H3b globalisasi kunci kepada pembangunan ekonomi dunia pada
masa depan
masa depan
H3c globalisasi dilihat sebagai sesuatu yang akan meningkatkan
jurang perbezaan
jurang perbezaan
C3c sama ada di dalam negara/antara bandar dengan luar
bandar/antara negara di dunia/negara maju dengan negara
membangun
bandar/antara negara di dunia/negara maju dengan negara
membangun
H3d globalisasi menyekat peluang pekerjaan
H3e globalisasi merendahkan taraf hidup
H3f globalisasi menghindarkan perkembangan sosial
Sebagai pelajar apakah persediaan anda untuk memenuhi cabaran globalisasi?
- Melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan terutamanya ilmu sains
- Menguasai kemahiran IT
- Berdaya saing
- Sentiasa kreatif/dinamis/kritis /analitis
- Menguasai pelabagai kemahiran
- Terima mana-mana jawapan yang munasabah
TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT) *****
Terangkan tentang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).
F1 merupakan peralatan teknologi baru
C1a seperti komputer/internet
F2 teknologi komunikasi berkembang
C2a contohnya telefon mudah alih/telefon bimbit
F3 kos pengangkutan yang semakin murah
H3a merupakan faktor pemangkin hubungan sesama
manusia/antara negara dengan negara yang lain
F4 inovasi teknologi ini membawa perubahan yang luas dalam
masa yang singkat
F5 ICT merujuk kepada kaedah/peralatan yang membolehkan
proses komunikasi berlaku
H5a dengan pantas/mudah/berkesan tanpa mengira sempadan
F6 kerajaan perlu menyediakan prasarana ICT
H6a kerajaan melancarkan projek Koridor Raya
Multimedia/KLIA/KLCC
F7 kerajaan menjalankan usaha mempromosikan penggunaan ICT
H7a melalui media elektronik/media cetak/kempen
-dilancarkan oleh Dato Seri Dr Mahathir Mohamad.
-merangkumi kawasan mencakupi Kuala Lumpur City
Centre/KLCC hingga ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kula
Lumpur/KLIA.
-dibangunkan secara berperingkat-peringkat dan diperluaskan ke
seluruh negara
-bertujuan untuk memanfaatkan sepenuhnya perkembangan
teknologi maklumat.
-melahirkan masyarakat yang bermaklumat.
K-EKONOMI
Terangkan konsep K-ekonomi dan kepentingannya.
- Ekonomi berlandaskan ilmu pengetahuan
- Keupayaan seseorang untuk menggunakan ilmu pengetahuan
- Mencipta satu nilai baru yang membawa kemajuan
- Mampu bersaing
- Meningkatkan mutu pengeluaran
- Meningkatkan mutu perkhidmatan
- Teknologi dan industri berasaskan pengetahuan
- Menjana keuntungan/kemajuan perniagaan/peluang
pekerjaan/perkongsian pintar
- Sumber paling berharga ialah modal intelek dan pekerja
berpengetahuan
- Lahir dari kekayaan pengetahuan
- Semangat /daya saing yang tinggi
- Perlu untuk membangunkan industri berasaskan pengetahuan
- Inovasi kunci utama kejayaan k-ekonomi
- Melalui penyelidikan dan pembangunan (R&D)
- Peruntukan besar untuk R&D
- Menggalakkan penciptaan baru
- Menggalakkan pendaftaran paten
- Menggalakkan penggunaan penemuan baru
- Meningkatkan tahap kemajuan rakyat dan negara
- Mampu bersaing di peringkat yang lebih tinggi
K-MASYARAKAT
Terangkan konsep k-masyarakat dan cara untuk menjayakannya.
- K-masyarakat merujuk kepada masyarakat yang sentiasa
berusaha membaiki/memperkaya diri dengan ilmu pengetahuaan
- Dapat brsaing
- Selari dengan konsep pembelajaran sepanjang hayat
- Kerajaan menyediakan prasarana untuk pertumbuhan
k-masyarakat
- Membangun dan menyusun semula sistem pendidikan
- Sekolah wawasan memupuk interaksi kaum dan daya saing
- Sekolah Bestari dengan prasarana teknologi maklumat
- Memupuk rasa cinta terhadap IT
- Ubahsuai kurikulum
- Melahirkan pelajar yang kreatif, dinamis, kritis dan analitis
- Melahirkan kumpulan tenaga kerja yang
berpendidikan/bermotivasi/berkemahiran tinggi
- Mampu menyahut cabaran globalisasi
- Mewujudkan masyarakat Malaysia yang maju dan saintifik
KORIDOR RAYA MULTIMEDIA ***
Terangkan maksud Koridor raya Multimedia.-dilancarkan oleh Dato Seri Dr Mahathir Mohamad.
-merangkumi kawasan mencakupi Kuala Lumpur City
Centre/KLCC hingga ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kula
Lumpur/KLIA.
-dibangunkan secara berperingkat-peringkat dan diperluaskan ke
seluruh negara
-bertujuan untuk memanfaatkan sepenuhnya perkembangan
teknologi maklumat.
-melahirkan masyarakat yang bermaklumat.
K-EKONOMI
Terangkan konsep K-ekonomi dan kepentingannya.
- Ekonomi berlandaskan ilmu pengetahuan
- Keupayaan seseorang untuk menggunakan ilmu pengetahuan
- Mencipta satu nilai baru yang membawa kemajuan
- Mampu bersaing
- Meningkatkan mutu pengeluaran
- Meningkatkan mutu perkhidmatan
- Teknologi dan industri berasaskan pengetahuan
- Menjana keuntungan/kemajuan perniagaan/peluang
pekerjaan/perkongsian pintar
- Sumber paling berharga ialah modal intelek dan pekerja
berpengetahuan
- Lahir dari kekayaan pengetahuan
- Semangat /daya saing yang tinggi
- Perlu untuk membangunkan industri berasaskan pengetahuan
- Inovasi kunci utama kejayaan k-ekonomi
- Melalui penyelidikan dan pembangunan (R&D)
- Peruntukan besar untuk R&D
- Menggalakkan penciptaan baru
- Menggalakkan pendaftaran paten
- Menggalakkan penggunaan penemuan baru
- Meningkatkan tahap kemajuan rakyat dan negara
- Mampu bersaing di peringkat yang lebih tinggi
K-MASYARAKAT
Terangkan konsep k-masyarakat dan cara untuk menjayakannya.
- K-masyarakat merujuk kepada masyarakat yang sentiasa
berusaha membaiki/memperkaya diri dengan ilmu pengetahuaan
- Dapat brsaing
- Selari dengan konsep pembelajaran sepanjang hayat
- Kerajaan menyediakan prasarana untuk pertumbuhan
k-masyarakat
- Membangun dan menyusun semula sistem pendidikan
- Sekolah wawasan memupuk interaksi kaum dan daya saing
- Sekolah Bestari dengan prasarana teknologi maklumat
- Memupuk rasa cinta terhadap IT
- Ubahsuai kurikulum
- Melahirkan pelajar yang kreatif, dinamis, kritis dan analitis
- Melahirkan kumpulan tenaga kerja yang
berpendidikan/bermotivasi/berkemahiran tinggi
- Mampu menyahut cabaran globalisasi
- Mewujudkan masyarakat Malaysia yang maju dan saintifik
Tiada ulasan:
Catat Ulasan