CADANGAN PELAKSANAAN
PT3 SEJARAH 2014
Disediakan oleh:
..................................................
1. PERANCANGAN MELAKSANAKAN TUGASAN (10 MARKAH)
JADUAL KERJA/SENARAI SEMAK.
Bil Perkara Tarikh
1. Menerima tugasan daripada guru
2. Membuat catatan semasa mendengar taklimat
3. Menetapkan tajuk
4. Mencari bahan sumberi di Perpustakaan
5. Membuat perancangan kajian
6. Menyediakan kerangka penulisan laporan
7. Mencari pengisian untuk menulis pelaporan
8. Menyediakan ilustrasi yang bervariasi
9. Menulis pelapuran mengikut format 1-17 Julai 2014
10. Menghantar kemasan bersama-sama rakan dan
menghantar tugasan kepada guru 18 Julai 2014
catatan: Perancangan melaksanakan tugasan (jadul kerja/senarai semak, murid2 bebas membuat dalam apa jua bentuk)
1. OBJEKTIF KAJIAN
Panduan menulis objektif kajian:
1. Kajian ini membolehkan saya mengaplikasi kemahiran pemikiran sejarah seperti mengumpul, mengelas, mentafsir bahan sumber mengenai ................. di negara kita.
2. Saya mendapat pengetahuan mendalam tentang ..............yang terdapat dalam kalangan masyarakat berbilang kaum di Malaysia.
3. Kajian ini memberi pengalaman langsung kepada diri saya tentang persediaan yang perlu dibuat sebelum mengendalikan sesi temu bual dengan orang sumber.
Catatan: Perancangan melaksanakan tugasan (objektif kajian=dihuraikan+berkaitan dengan tajuk tugasan) Nyatakan dan huraikan tiga objektif kajian.
2. KAEDAH KAJIAN
Menetapkan kaedah kajian
Contoh:
Saya telah menggunakan kaedah penyelidikan perpustakaan untuk menjalankan kajian ini. Saya telah memperoleh beberapa buah buku ilmiah berkaitan dengan tajuk kajian saya. Bahan-bahan ini saya kumpulkan untuk dirujuk semasa menulis pelaporan kajian.
Catatan: Kaedah Kajian=menyatakan kaedah+proses kerja. Mana-mana tiga kaedah seperti analisis dokumen, penyelidikan perpustakaan, temu bual, kaedah audio visual, melayari internet, lawatan dan pemerhatian.
MENETAPKAN TAJUK
Berpandukan arahan dalam tugasan yang disediakan oleh LPM dan menyatakan aspek kajian secara khusus.
MENYATAKAN SUMBER
-Disenaraikan secara umum bahan-bahan sumber yang digunakan dalam mencari pengisian tugasan.
-Pengisian untuk skop kajian hendaklah berseuaian dengan tugasan yang dibekalkan oleh LPM.
-Cukup-cukup pengisian yang disediakan menepati tajuk dan kehendak tugasan.
Contoh Penulisan:
Senarai bahan sumber:
1. Encik Loh Seth Heng, ASP bahagian jenayah balai polis Sekincan, Selangor.
2. Encik Nordin Suffian, penulis rencana, "Aktiviti Penyeludupan di Sempadan", majalah Mastika.
2. PROSES AWAL (20 MARKAH)
-Berdasarkan cakupan dan rangkuman dalam kerangka kasar penulisan yang disediakan oleh calon.
-Berdasarkan kepelbagaian dan kesesuaian sumber-sumber yang disenaraikan oleh calon secara kasar.
3. MENULIS PELAPORAN (300 PATAH PERKATAAN)
MENULIS TAJUK KAJIAN:
.....................................................................................
Catatan: Untuk menulis pelaporan pelajar mesti merujuk kepada kerangka penulisan yang telah dibuat. Kerangka penulisan laporan berdasarkan tugasan
3. PENGENALAN
+ Menulis pengenalan yang sangat sesuai dengan tajuk.
+ Menggambarkan keseluruhan kandungan hasil penulisan.
4. KEPENTINGAN PERPADUAN KAUM
+ Menghuraikan kepentingan dengan tepat dan sangat lengkap.
+ Mengemukakan contoh yang sesuai.
5. FAKTOR YANG MENYUMBANG KEPADA PERPADUAN KAUM
+ Menghuraikan faktor dengan tepat dan sangat lengkap
+ Mengemukakan contoh yang sesuai.
6. CABARAN UNTUK MENGEKALKAN PERPADUAN KAUM
+ Menghuraikan cabaran dengan tepat dan sangat lengkap.
+ Mengemukakan contoh yang sesuai.
7. LANGKAH UNTUK MENGEKALKAN DAN MEMANTAPKAN PERPADUAN KAUM
+ Menghuraikan langkah yang praktikal dan relevan
+ Mengemukakan contoh yang sesuai.
RUMUSAN - Kepelbagaian (P+IK+H) dihuraikan dengan jelas.
1. Pengetahuan
Ilmu pengetahuan yang diperoleh calon hasil daripada kajian yang dijalankan.
2. Ikhtibar (diri/bangsa/negara)
Pengajaran yang dapat memberi kesedaran kepada calon dan mewujudkan rasa keinsafan dalam diri.
3. Harapan
Pendirian calon tentang prospek masa depan yang lebih baik dan boleh memberi manfaat secara positif.
RUJUKAN (mana-mana tiga kategori bahan rujukan ditulis mengikut format yang betul)
Jenis: Spesifikasi
1. Buku ilmiah Nama pengarang/tahun terbit/tajuk buku/tempat terbit/penerbit
2. Jurnal Nama pengarang/tajuk/tahun
3. Akhbar Nama akhbar/tarikh penuh diikuti halaman
4. Majalah Nama majalah/tarikh penuh diikuti halaman
5. Ensaiklopedia Tajuk/jilid/tahun
CONTOH:
1. Tajuk rencana:(contoh-Perpaduan kaum di Malaysia, Perpaduan Teras Kejayaan, Bersatu teguh bercerai roboh...dll)
PENGENALAN:
-menjelaskan tentang isu-isu perpaduan kaum secara umum. Cadangan:
a. Dasar pecah dan perintah British.
b. Sistem Pendidikan zaman British
c. Pendudukan Jepun
d. Peristiwa 13 Mei 1969
e. Isu agama dan budaya -trend terkini
PENGENALAN (contoh penulisan)
FAKTOR PENGUKUHAN
-menjelaskan faktor yang menyumbang kepada pengukuhan perpaduan kaum. Cadangan fakta:
a. Peristiwa 13 Mei /
b. Sistem pendidikan penjajah(sekolah vernakular)
c. Penubuhan parti politik
d. isu perkauman (bahasa, budaya, pendidikan, agama,
kerakyatan)
catatan: Perancangan melaksanakan tugasan (jadul kerja/senarai semak, murid2 bebas membuat dalam apa jua bentuk)
1. OBJEKTIF KAJIAN
Panduan menulis objektif kajian:
1. Kajian ini membolehkan saya mengaplikasi kemahiran pemikiran sejarah seperti mengumpul, mengelas, mentafsir bahan sumber mengenai ................. di negara kita.
2. Saya mendapat pengetahuan mendalam tentang ..............yang terdapat dalam kalangan masyarakat berbilang kaum di Malaysia.
3. Kajian ini memberi pengalaman langsung kepada diri saya tentang persediaan yang perlu dibuat sebelum mengendalikan sesi temu bual dengan orang sumber.
Catatan: Perancangan melaksanakan tugasan (objektif kajian=dihuraikan+berkaitan dengan tajuk tugasan) Nyatakan dan huraikan tiga objektif kajian.
2. KAEDAH KAJIAN
Menetapkan kaedah kajian
Contoh:
Saya telah menggunakan kaedah penyelidikan perpustakaan untuk menjalankan kajian ini. Saya telah memperoleh beberapa buah buku ilmiah berkaitan dengan tajuk kajian saya. Bahan-bahan ini saya kumpulkan untuk dirujuk semasa menulis pelaporan kajian.
Catatan: Kaedah Kajian=menyatakan kaedah+proses kerja. Mana-mana tiga kaedah seperti analisis dokumen, penyelidikan perpustakaan, temu bual, kaedah audio visual, melayari internet, lawatan dan pemerhatian.
MENETAPKAN TAJUK
Berpandukan arahan dalam tugasan yang disediakan oleh LPM dan menyatakan aspek kajian secara khusus.
TAJUK:
.......................................
MENYEDIAKAN KERANGKA KASAR PENULISAN
1. PENGENALAN ISU PERPADUAN KAUM SECARA UMUM
1.
2.
3.
2.KEPENTINGAN KEPENTINGAN PERPADUAN KAUM
-FAKTA 1.
-HURAIAN 2.
-CONTOH 3.
3.FAKTOR PENGUKUHAN FAKTOR PENGUKUHAN PERPADUAN
-FAKTA 1.
-HURAIAN 2.
-CONTOH 3.
1. PENGENALAN ISU PERPADUAN KAUM SECARA UMUM
1.
2.
3.
2.KEPENTINGAN KEPENTINGAN PERPADUAN KAUM
-FAKTA 1.
-HURAIAN 2.
-CONTOH 3.
3.FAKTOR PENGUKUHAN FAKTOR PENGUKUHAN PERPADUAN
-FAKTA 1.
-HURAIAN 2.
-CONTOH 3.
4. CABARAN CABARAN MENGEKALKAN PERPADUAN
-FAKTA 1.
-HURAIAN 2.
-CONTOH 3.
5. LANGKAH LANGKAH MEMANTAPKAN PERPADUAN
-FAKTA 1.
-HURAIAN 2.
-CONTOH 3.
-FAKTA 1.
-HURAIAN 2.
-CONTOH 3.
5. LANGKAH LANGKAH MEMANTAPKAN PERPADUAN
-FAKTA 1.
-HURAIAN 2.
-CONTOH 3.
6. RUMUSAN LANGKAH MEMANTAPKAN PERPADUAN
- PENGETAHUAN - PENGETAHUAN
- IKHTIBAR - IKHTIBAR
- HARAPAN - HARAPAN
- PENGETAHUAN - PENGETAHUAN
- IKHTIBAR - IKHTIBAR
- HARAPAN - HARAPAN
MENYATAKAN SUMBER
-Disenaraikan secara umum bahan-bahan sumber yang digunakan dalam mencari pengisian tugasan.
-Pengisian untuk skop kajian hendaklah berseuaian dengan tugasan yang dibekalkan oleh LPM.
-Cukup-cukup pengisian yang disediakan menepati tajuk dan kehendak tugasan.
Contoh Penulisan:
Senarai bahan sumber:
1. Encik Loh Seth Heng, ASP bahagian jenayah balai polis Sekincan, Selangor.
2. Encik Nordin Suffian, penulis rencana, "Aktiviti Penyeludupan di Sempadan", majalah Mastika.
2. PROSES AWAL (20 MARKAH)
-Berdasarkan cakupan dan rangkuman dalam kerangka kasar penulisan yang disediakan oleh calon.
-Berdasarkan kepelbagaian dan kesesuaian sumber-sumber yang disenaraikan oleh calon secara kasar.
3. MENULIS PELAPORAN (300 PATAH PERKATAAN)
MENULIS TAJUK KAJIAN:
.....................................................................................
Catatan: Untuk menulis pelaporan pelajar mesti merujuk kepada kerangka penulisan yang telah dibuat. Kerangka penulisan laporan berdasarkan tugasan
3. PENGENALAN
+ Menulis pengenalan yang sangat sesuai dengan tajuk.
+ Menggambarkan keseluruhan kandungan hasil penulisan.
4. KEPENTINGAN PERPADUAN KAUM
+ Menghuraikan kepentingan dengan tepat dan sangat lengkap.
+ Mengemukakan contoh yang sesuai.
5. FAKTOR YANG MENYUMBANG KEPADA PERPADUAN KAUM
+ Menghuraikan faktor dengan tepat dan sangat lengkap
+ Mengemukakan contoh yang sesuai.
6. CABARAN UNTUK MENGEKALKAN PERPADUAN KAUM
+ Menghuraikan cabaran dengan tepat dan sangat lengkap.
+ Mengemukakan contoh yang sesuai.
7. LANGKAH UNTUK MENGEKALKAN DAN MEMANTAPKAN PERPADUAN KAUM
+ Menghuraikan langkah yang praktikal dan relevan
+ Mengemukakan contoh yang sesuai.
RUMUSAN - Kepelbagaian (P+IK+H) dihuraikan dengan jelas.
1. Pengetahuan
Ilmu pengetahuan yang diperoleh calon hasil daripada kajian yang dijalankan.
2. Ikhtibar (diri/bangsa/negara)
Pengajaran yang dapat memberi kesedaran kepada calon dan mewujudkan rasa keinsafan dalam diri.
3. Harapan
Pendirian calon tentang prospek masa depan yang lebih baik dan boleh memberi manfaat secara positif.
RUJUKAN (mana-mana tiga kategori bahan rujukan ditulis mengikut format yang betul)
Jenis: Spesifikasi
1. Buku ilmiah Nama pengarang/tahun terbit/tajuk buku/tempat terbit/penerbit
2. Jurnal Nama pengarang/tajuk/tahun
3. Akhbar Nama akhbar/tarikh penuh diikuti halaman
4. Majalah Nama majalah/tarikh penuh diikuti halaman
5. Ensaiklopedia Tajuk/jilid/tahun
CONTOH:
1. Tajuk rencana:(contoh-Perpaduan kaum di Malaysia, Perpaduan Teras Kejayaan, Bersatu teguh bercerai roboh...dll)
PERPADUAN RAKYAT MALAYSIA
PENGENALAN:
-menjelaskan tentang isu-isu perpaduan kaum secara umum. Cadangan:
a. Dasar pecah dan perintah British.
b. Sistem Pendidikan zaman British
c. Pendudukan Jepun
d. Peristiwa 13 Mei 1969
e. Isu agama dan budaya -trend terkini
PENGENALAN (contoh penulisan)
Perpaduan kaum merupakan suatu yang menyatupadukan anggota masyarakat
dan negaraseluruhnya melalui ideologi negara supaya tiap-tiap anggota
masyarakat dapat membentuk satu identiti dan nilai bersama serta satu perasaan
kebangsaan bersama di kalangan mereka.Beberapa isu-isu utama negara
telah berlaku dan melumpuhkan peluang untuk membina perpaduan negara. Isu-isu
seperti Dasar Pecah dan Perintah yang diperkenalkan oleh British, Peristiwa berdarah
13 Mei 1969, Sekolah Venakular telah
menghalang matlamat perpaduan negara.
KEPENTINGAN:
-menjelaskan kepentingan kaum di negara ini. Cadangan fakta:
a. mewujudkan masyarakat harmoni dan aman /
b. memelihara kedaulatan negara
c. meningkatkan imej negara di mata dunia
d. ekonomi berkembang pesat
e. mengekalkan kestabilan politik
f. sektor pertanian semakin maju
KEPENTINGAN (contoh penulisan)
Perpaduan
kaum di Malaysia sangat penting untuk mewujudkan
masyarakat yang harmoni dan aman. Apabila
wujudnya perpaduan kaum dalam kalangan masyarakat, barulah masyarakat dapat
hidup dalam suasana yang harmoni dan dapat mencapai aspirasi negara.Peribahasa
ada mengatakan “ rambut sama hitam, hati lain-lain” jelas menunjukkan walaupun
manusia mempunyai warna rambut yang sama tetapi sukma dan keinginan manusia
adalah berbeza. Di Malaysia, kewujudan
masyarakat berbilang kaum di negara kita seperti Cina, Melayu, India, Kadazan dan sebagainya sudah tidak asing lagi.Oleh hal yang demikian,
sebagai rakyat Malaysia, kita hendaklah berganding bahu dan bersatu tenaga untuk mewujudkan perpaduan kaum
dalam kalangan rakyat Malaysia.
FAKTOR PENGUKUHAN
-menjelaskan faktor yang menyumbang kepada pengukuhan perpaduan kaum. Cadangan fakta:
a. Peristiwa 13 Mei /
b. Sistem pendidikan penjajah(sekolah vernakular)
c. Penubuhan parti politik
d. isu perkauman (bahasa, budaya, pendidikan, agama,
kerakyatan)
FAKTOR PENGUKUHAN (contoh penulisan)
Faktor-faktor
yang menyumbang kepada pengukuhan kaum adalah seperti rakyat sentiasa bertolak
ansur untuk mengelakkan pertelingkahan dan perselisihan faham antara satu sama
lain. Berikutan daripada Peristiwa 13 Mei
1969, DYMM Seri Paduka Baginda Yang diPertuan
Agong telah mengisytiharkan Rukun Negara pada 31 Ogos 1970 menjadi pegangan, panduan dan amalan oleh seluruh
rakyat Malaysia ke arah pemupukan dan pengukuhan semangat perpaduan, ketaatan
dan kecintaan kepada bangsa dan negara.
CABARAN
-menjelaskan cabaran yang dihadapi untuk mengekalkan perpaduan kaum. Cadangan fakta:
a. Kewujudan pelbagai aliran sekolah /
b. Kesan dasar penjajahan British
c. Sikap individualistik dalam masyarakat
d. Penyalahgunaan media sosial - menimbulkan isu sensitif
e. Campurtangan kuasa luar
f. Sikap perkauman yang kuat
g. Kurang komunikasi antara kaum
h. Kurang semangat patriotik
i. Pekerjaan yang dimonopoli oleh sesuatu kaum sahaja
j. kurang komunikasi antara kaum
k. Sikap mementingkan diri sendiri
CABARAN (contoh penulisan)
Pada zaman penjajahan, pihak Inggeris telah mewujudkan
sekolah vernakular Melayu, Cina dan Tamil. Sehingga kini, Malaysia masih
meneruskan sistem persekolahan lama dengan mengekalkan sekolah kebangsaan,
sekolah jenis kebangsaan Cina dan Sekolah jenis kebangsaan Tamil. Kewujudan pelbagai aliran sekolah ini telah menjadi isu yang kerap kali dibincangkan dan diperdebatkan, namun akhirnya tiada jalan
penyelesaian yang dapat dilakukan bagi mengubah kepada sistem persekolahan yang
baru. Isu ini menjadi cabaran kepada masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa
kerana bukan sesuatu yang mudah untuk mendapat persetujuan daripada masyarakat
yang mempunyai pandangan, pendapat dan kepentingan yang berbeza.
LANGKAH
-menjelaskan langkah-langkah untuk mengekalkan dan memantapkan perpaduan kaum di Malaysia.Cadangan fakta:
a. gotong royong /
b. program RIMUP
c. rumah terbuka
d. sekolah wawasan
e. rumah terbuka pada hari perayaan pelbagai kaum
f. konsep kejiranan
g. program sukan
h. slogan 1 Malaysia
i. penggunaan bahasa Melayu
j. sukan untuk semua
LANGKAH-LANGKAH MEMUPUK PERPADUAN KAUM (contoh)
RUMUSAN
.1. Pengetahuan
2. Ikhtibar (diri/bangsa/negara)
3. Harapan
RUMUSAN (contoh penulisan)
Berdasarkan tajuk yang diperbincangkan, pengetahuan yang saya peroleh ialah pelbagai usaha dinamis dan strategi telah dilakukan bagi memastikan rakyat Malaysia berganding bahu, bersatu hati untuk memupuk perpaduan di negara ini.
Ikhtibar untuk diri saya yang diperoleh ialah kita perlu hidup bersatu padu dan saling bekerjasama bagi memastikan keamanan negara ini dapat dikekalkan.
Ikhtibar pada bangsa ialah perpaduan dapat melahirkan bangsa Malaysia yang berdisiplin dan menghayati nilai-nilai murni dalam semua aspek kehidupan.
Ikhtibar untuk negara ialah dapat melahirkan masyarkat yang sentiasa berusaha dan menyokong langkah-langkah yang dilakukan untuk memupuk perpaduan kaum.
Akhir sekali harapan saya terhadap ialah Malaysia dapat mengekalkan keamanan dan kesejahteraan negara serta rakyatnya hidup dalam keadaan berharmoni.
Antara usaha yang boleh dilakukan dalam untuk
mewujudkan perpaduan dalam kalangan masyarakat adalah dengan mengadakan aktiviti
gotong-royong. Aktiviti gotong-royong merupakan saluran dan peluang kepada
masyarakat di sesuatu kawasan perumahan untuk bertemu dan mengenali antara satu
sama lain. Di samping itu, aktiviti ini dapat memupuk semangat bekerjasama
untuk membersihkan dan mengindahkan kawasan persekitaran tempat kediaman mereka
sesuai dengan slogan “Negara Bersih Rakyat Sihat”. Sebagai contoh, aktiviti gotong-royong
yang boleh dijalankan ialah kerja-kerja membersihkan kawasan perumahan, taman
permainan, tanah perkuburan dan sebagainya.
RUMUSAN
.1. Pengetahuan
Ilmu pengetahuan yang diperoleh calon hasil
daripada kajian yang dijalankan.
2. Ikhtibar (diri/bangsa/negara)
Pengajaran yang dapat memberi kesedaran
kepada calon dan mewujudkan rasa keinsafan
dalam diri.
3. Harapan
Pendirian calon tentang prospek masa depan
yang lebih baik dan boleh memberi manfaat
secara positif.
Berdasarkan tajuk yang diperbincangkan, pengetahuan yang saya peroleh ialah pelbagai usaha dinamis dan strategi telah dilakukan bagi memastikan rakyat Malaysia berganding bahu, bersatu hati untuk memupuk perpaduan di negara ini.
Ikhtibar untuk diri saya yang diperoleh ialah kita perlu hidup bersatu padu dan saling bekerjasama bagi memastikan keamanan negara ini dapat dikekalkan.
Ikhtibar pada bangsa ialah perpaduan dapat melahirkan bangsa Malaysia yang berdisiplin dan menghayati nilai-nilai murni dalam semua aspek kehidupan.
Ikhtibar untuk negara ialah dapat melahirkan masyarkat yang sentiasa berusaha dan menyokong langkah-langkah yang dilakukan untuk memupuk perpaduan kaum.
Akhir sekali harapan saya terhadap ialah Malaysia dapat mengekalkan keamanan dan kesejahteraan negara serta rakyatnya hidup dalam keadaan berharmoni.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan