Halaman

KOLEKSI LATIHAN SEJARAH

TINGKATAN 4

PENGERTIAN TAMADUN
  Maksud Tamadun
·         Berasal daripada bahasa Arab – mudun, madain dan madana
·         Bermaksud tinggi budi bahasa dan pembukaan bandar
·         Dalam bahasa Inggeris disebut civilization
·         Berasal daripada perkataan Greek – civitas
·         Bermaksud bandar
·         Bermaksud peradaban
·         Sarjana Barat – tamadun ialah pembangunan lahiriah
·         Kemajuan dalam aspek ekonomi, pembandaran, perundangan, kebudayaan dll
·         Tamadun tiada kaitan dengan unsur rohaniah
·         Sarjana Islam – tamadun ialah pembangunan lahiriah dan rohaniah
·         Kemajuan dalam bidang fizikal dan sahsiah
·         Mesti seimbang antara kemajuan lahiriah dan rohaniah
         
Jawapan
Perkataan tamadun berasal daripada bahasa Arab iaitu mudun, madain dan madana. Perkataan tersebut bermaksud tinggi budi bahasa dan pembukaan bandar. Dalam bahasa Inggeris, tamadun disebut sebagai civilization. Perkataan civilization berasal daripada perkataan Greek iaitu civitas. Perkataan civitas bermaksud bandar.
Dari segi konsep, tamadun membawa maksud peradaban, pembangunan atau kemajuan. Menurut pandangan sarjana Barat, tamadun bermaksud pembangunan dalam bidang lahiriah iaitu kemajuan manusia dalam aspek yang berkaitan dengan ekonomi, pembandaran, kebudayaan, undang-undang dan sebagainya. Menurut mereka, tamadun tidak ada kaitan dengan unsur rohaniah. Menurut sarjana Islam pula, tamadun bermaksud pembangunan dalam aspek lahiriah dan rohaniah iaitu kemajuan dalam bidang fizikal dan sahsiah manusia. Menurut mereka, tamadun mestilah wujud keseimbangan antara kemajuan lahiriah dan rohaniah.             

PUSAT TAMADUN AWAL DUNIA
  Pusat Tamadun Awal Dunia
·         Tamadun Mesopotamia – di lembah sungai Tigris dan Euphrates
·         Tamadun Mesir Purba – di lembah sungai Nil
·         Tamadun Indus – di lembah sungai Indus
·         Tamadun Hwang Ho – di lembah sungai Hwang Ho

CIRI-CIRI TAMADUN AWAL DUNIA
  Ciri Tamadun Awal Dunia
·         Mempunyai petempatan kekal
Penduduk nomad menetap di lembah sungai
Lembah sungai dipilih kerana dapat menjamin kelangsungan bekalan makanan
Contohnya di lembah sungai Tigris dan Euphrates, di lembah sungai Nil, di lembah sungai Indus dan di lembah sungai Hwang Ho.
·         Mempunyai organisasi sosial
Terjadi disebabkan penduduk bertambah ramai
Masyarakat mempunyai susun lapis
Terdapat dua lapisan masyarakat iaitu lapisan atasan dan bawahan
Lapisan atasan terdiri daripada raja dan bangsawan
Lapisan bawahan terdiri daripada rakyat dan hamba
·         Mempunyai sistem pemerintahan
Diperintah oleh raja
Raja berkuasa mutlak
Raja berkuasa di peringkat pusat
Dibantu oleh bangsawan dan pendeta
Bangsawan menjadi pentadbir wilayah
Pendeta menjalankan urusan keagamaan
Mewujudkan undang-undang untuk melicinkan pentadbiran
·         Mempunyai pengkhususan pekerjaan
Berlaku kerana terdapat pelbagai keperluan
Contoh – petani, artisan, tentera, tukang dll.
·         Mempunyai agama dan kepercayaan
Mempercayai animisme – unsur alam dikawal oleh semangat
Semangat boleh mendatangkan kebaikan dan keburukan
Contohnya memuja bukit-bukau, laut, gunung dsb.
Mempercayai politeisme – banyak tuhan
Contohnya tuhan bukit, tuhan syurga, tuhan matahari dll.
·         Mempunyai bahasa dan tulisan
Bahasa digunakan untuk berhubung dengan masyarakat luar
Tulisan digunakan untuk merekodkan pelbagai urusan
Contoh tulisan ialah hieroglif, cuneiform, ideogram dan piktograf
Jawapan
          Ciri tamadun awal dunia ialah mempunyai petempatan kekal. Penduduk nomad mula hidup menetap di kawasan lembah sungai yang subur. Mereka membina petempatan kekal di situ supaya dapat menjamin kelangsungan bekalan makanan. Mereka menjalankan aktiviti bercucuk tamam. Kawasan lembah sungai yang menjadi pusat petempatan kekal ialah di lembah sungai Tigris dan Euphrates, di lembah sungai Nil, lembah Indus serta lembah Hwang Ho.
        
         Ciri yang kedua ialah mempunyai sistem organisasi sosial. Lebihan bekalan makanan menyebabkan berlakunya pertambahan penduduk. Pertambahan penduduk menyebabkan wujudnya susun lapis dalam masyarakat. Masyarakat tamadun awal mempunyai dua susun lapis utama iaitu lapisan atasan dan lapisan bawahan. Lapisan terdiri daripada raja dan bangsawan. Lapisan bawahan pula terdiri daripada golongan rakyat dan hamba.
        
         Ciri yang ketiga ialah mempunyai sistem pemerintahan. Sistem pemerintahan diterajui oleh raja. Raja mempunyai kuasa mutlak. Raja berkuasa di peringkat pusat. Raja dibantu oleh golongan bangsawan dan pendeta. Bangsawan dilantik menjadi pentadbir wilayah. Pendeta diberi kuasa menjalankan urusan keagamaan. Undang-undang diwujudkan untuk melicinkan pentadbiran.
        
         Ciri yang keempat ialah mempynyai pengkhususan pekerjaan. Penduduk yang ramai menyebabkan wujudnya pelbagai keperluan. Ada yang memerlukan tukang untuk membina tempat tinggal dan ada yang memerlukan artisan untuk menghasilkan barang keperluan dan perhiasan. Oleh itu, wujudlah pelbagai jenis pekerjaan seperti petani, tukang, artisan, tentera dan sebagainya.
        
         Ciri yang kelima ialah mempunyai agama dan kepercayaan. Masyarakat dalam tamadun awal mempercayai animisme. Mereka mempercayai bahawa setiap unsur alam dikawal oleh semangat. Semangat tersebut boleh mendatangkan kebaikan dan keburukan kepada manusia. Oleh itu, mereka memuja semangat supaya memberikan kebaikan kepada mereka. Masyarakat tamadun awal juga mempercayai politeisme iaitu mempercayai wujudnya banyak tuhan. Mereka mempercayai tuhan bulan, tuhan matahari, tuhan ibu, tuhan sungai dan sebagainya.
        
         Ciri yang keenam ialah mempunyai bahasa dan tulisan. Bahasa digunakan untuk berhubung dengan masyarakat luar. Tulisan digunakan untuk merekodkan pelbagai urusan seperti mencatat doa, menulis surat kredit, menulis undang-undang dan lain-lain. Contoh tulisan tamadun awal ialah hieroglif, cuneiform, ideogram dan piktograf.             

SEBAB TAMADUN AWAL DUNIA BERTUMPU DI LEMBAH SUNGAI
  Membina petempatan kekal di lembah sungai kerana .....
·         Tanah subur
·         Sesuai bercucuk tanam
·         Menjamin kelangsungan bekalan makanan
·         Tanah pamah yang luas
·         Sesuai membina tempat tinggal
·         Bekalan air untuk kegunaan harian
·         Bekalan air untuk pengairan
·         Bekalan sumber protin
·         Laluan perhubungan dan pengangkutan
·         Mana-mana jawapan munasabah
 
Jawapan
         Masyarakat tamadun awal membina petempatan kekal di kawasan lembah sungai kerana tanah subur sesuai untuk bercucuk tanam dan dapat menjamin kelangsungan bekalan makanan. Selain itu, masyarakat tamadun awal membina petempatan kekal di lembah sungai kerana terdapat tanah pamah yang luas sesuai untuk membina tempat tinggal. Sebab yang lain ialah sungai dapat membekalkan sumber air untuk kegunaan harian dan sumber pengairan. Seterusnya sungai juga membekalkan sumber protin serta menjadi laluan untuk perhubungan dan pengangkutan.

SUMBANGAN TAMADUN AWAL DUNIA
Sumbangan Tamadun Awal Dunia
Tamadun Mesopotamia
·         Pembinaan negara kota
·         Penciptaan dan penggunaan roda
·         Penciptaan layar dan kapal layar
·         Pengenalan Kod Undang-Undang Hammrurabi
·         Mengkatalogkan ubat-ubatan dan cara penggunaannya
  Tamadun Mesir Purba
·         Pengenalan sistem pemerintahan bercorak teokrasi
·         Menebusguna padang pasir menjadi kawasan pertanian
·         Perkembangan dalam ilmu matematik dan astronomi
·         Pengenalan kaedah pengawalan banjir
·         Penciptaan kalendar
·         Pengenalan teknik pembedahan
·         Penciptaan teknik memumiakan mayat
  Tamadun Indus
·         Pengenalan bandar terancang
·         Penciptaan batu-bata daripada tanah liat melalui pembakaran
·         Perubahan sikap mengambil unsur baik daripada tamadun lain
·         Kebijaksanaan menggunakan persekitaran untuk membina tamadun
  Tamadun Hwang Ho
·         Pengenalan sistem pemerintahan berasaskan dinasti
·         Penciptaan alat-alat pertanian
·         Penggunaan teknologi baru dalam pertanian
·         Penciptaan terusan
·         Pengenalan kaedah dan strategi peperangan
Rangka Jawapan
         Sumbangan tamadun Mesopotamia kepada peradaban manusia pada hari ini ialah pembinaan negara kota, penciptaan roda serta penggunaannya dan penciptaan layar kapal. Selain itu, sumbangan tamadun Mesopotamia juga ialah pengenalan Kod Undang-Undang Hammrurabi dan teknik mengkatalogkan ubat-ubatan serta cara-cara penggunaannya.
         Sumbangan tamadun Mesir Purba kepada peradaban manusia pada hari ini ialah pengenalan sistem pemerintahan bercorak teokrasi, Menebusguna padang pasir menjadi kawasan pertanian serta mengembangkan ilmu matematik dan astronomi. Selain itu, sumbangan tamadun Mesir Purba juga ialah memperkenalkan kaedah mengawal banjir, mencipta kalendar, memperkenalkan teknik pembedahan dan mencipta kaedah memumiakan mayat.
         Sumbangan tamadun indus kepada peradaban manusia pada hari ini ialah memperkenalkan kaedah membina bandar terancang serta mencipta batu-bata daripada tanah liat dengan menggunakan suhu yang tinggi. Selain itu, sumbangan tamadun Indus juga ialah mengajar agar bersikap mengambil unsur baik daripada tamadun lain dan bertindak bijak menggunakan persekitaran untuk membina tamadun.


TAMADUN HWANG HO







1. Senaraikan dua golongan dalam struktur sosial masyarakat tamadun Hwang Ho.
Atasan
Bawahan
Hamba
Tentera
Petani
Pedagang
Artisan
Pegawai kerajaan
Bangsawan
Golongan agama
Pembesar

 


2. Nyatakan dua contoh kepercayaan yang diamalkan oleh golongan masyarakat  dalam tamadun  
    Hwang Ho.

Animisme
Politeisme
Penyembahan roh nenek moyang
Menyembah tuhan syurga / Shang-Ti
Menyembah tuhan bumi / Tu
Penyembahan sungai / bukit / gunung
Percaya kepada ramalan / tilikan tulang oracle
Percaya kepada mandat daripada tuhan diberi kepada raja yang adil
Percaya kepada konsep Yin dan Yang
Percaya kepada konsep Feng Shui


3. Apakah peranan kalendar dalam masyarakat Hwang Ho?

Menentukan musim menanam
Menentukan musim menuai
Menjalankan aktiviti harian
Menentukan upacara perkahwinan
Perburuan
Pengkebumian

4. Senaraikan dua ciri negara kota Anyang  dalam tamadun Hwang Ho.

Terletak di kawasan tanah tinggi Sg. Huan
Terdapat istana
Terdapat kuil
Terdapat pusat pentadbiran
Raja / pembesar / golongan agama tinggal di bandar
Terdapat tembok untung menghalang musuh
Bandar dikelilingi kawasan perkampungan

5. Jelaskan dua sumbangan tamadun Hwang Ho dalam bidang pertanian kepada peradaban manusia  
    hari ini.

Pembinaan sistem pengairan / terusan
Teknologi pembajakan
Penciptaan cangkul
Penciptaan sabit
Menggunakan batas untuk penanaman
Peralatan pertanian daripada besi
(Mana-mana jawapan munasabah)


(a) Nyatakan nama pusat kerajaan Dinasti Shang
• Anyang
[1 markah]

(b) Berikan dua ciri istimewa yang terdapat di bandar tersebut.
• Terletak di kawasan tanah tinggi di Sungai Huan
• Terdapat istana, kuil dan pusat pentadbiran
• Golongan pembesar dan agama tinggal di kawasan bandar
• Dilengkapi dengan tembok untuk menghalang penceroboh
• Dikelilingi oleh perkampungan yang didiami oleh masyarakat tani
[2 markah]

(c) Mengapakah berlakunya peralihan kuasa daripada Dinasti Shang kepada Dinasti Chou ?
• Kezaliman pemerintah Raja Shang
• Kebangkitan golongan hamba
• Kepercayaan kepada mandat daripada Tuhan 
[1 markah]
(d) Apakah langkah yang dilaksanakan oleh Raja-raja Dinasti Chou untuk mendapat sokongan daripada pembesar mereka ?
• Melalui ikrar taat setia kepada pemerintah
• Memberi hadiah seperti kereta kuda, senjata gangsa, hamba dan binatang
• Diminta melindungi Raja
• Memberikan bantuan tentera pada masa perang
• Diberi hak sebagai ketua agama untuk menjalankan upacara pengorbanan
[3 markah]

(e) Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah peranan golongan bangsawan dalam Tamadun Hwang Ho?
• Mentadbir wilayah di luar pusat pentadbiran Raja
• Diberi hak oleh Raja untuk mewujudkan sistem pentadbirannya sendiri
• Bertanggungjawab memungut cukai
• Menguruskan pertahanan
• Mentadbir undang-undang di wilayah masing-masing
[3 markah]

4. Tamadun Hwang Ho adalah tamadun terawal di China yang memberikan sumbangan yang penting kepada peradaban dunia.

(a) Senaraikan dua golongan dalam struktur sosial masyarakat tamadun Hwang Ho.
• Golongan raja
• Golongan Pembesar
• Golongan artisan
• Golongan Tentera
• Golongan Petani
• Golongan Hamba
( 2 markah )

(b) Nyatakan dua contoh kepercayaan yang diamalkan oleh golongan masyarakat dalam tamadun Hwang Ho.
• Animisme
• Politeisme
• Penyembahan roh nenek moyang
• Menyembah tuhan syurga/Shang-ti/tuhan bumi/Tu
• Menyembah sungai/bukit/gunung
• Menilik nasib menggunakan tulang oracle
( 2 markah )

(c) Apakah peranan kalendar dalam masyarakat Hwang Ho.

• Raja menggunakan kalendar untuk menentukan musim menanam 
• dan musim menuai
• Menjalankan aktiviti harian/upacara perkahwinan/ pemburuan/pengkebumian
( 2 markah )

(d) Senaraikan dua ciri negara kota anyang dalam tamadun Hwang-Ho.
• Terletak di tanah tinggi di Sungai Huan
• Terdapat istana/kuil/pusat pentadbiran
• Golongan raja/pembesar/agama tinggal di kawasan bandar
• Dilengkapi tembok bagi menghalang penceroohan musuh
• Dikelilingi perkampungan yang dihuni masyarakat petani
( 2 markah )

(e) Pada pendapat anda, apakah sumbangan penting Tamadun Hwang Ho dalam bidang pertanian kepada peradaban manusia.
• Pembinaan sistem pengairan/terusan
• Kemajuan dalam teknologi pembajakan
• Penciptaan cangkul/sabit
• Penggunaan batas
• Mencipta alat pertanian berasaskan besi
  ( 2 markah )

TAMADUN INDIA - PENDIDIKAN ***
Terangkan kegiatan Ekonomi yang dijalankan dalam tamadun India
F1      Kegiatan perdagangan berkembang pesat
H2a    Melibatkan perdagangan dalaman /antara wilayah kerajaan India
H2b    Perdagangan luar
H2c     Pusat perdagangan di Anga/Kalinga/Karusa
H2d    Menghasilkan emas/gading gajah/senjata/berlian/mutiara
H2e    Menjalin hubugan dagangan dengan Macedonia/Sri Lanka/Asia Tengah/Asia Tenggara
H2f     Pelabuhan antarabangsa di Tamralipti/Ghantashala/Kadura di Timur
H2g    Pelabuhan Broach/Chaul/Kalyan/Cambay di bahagian Barat
F2      Kewujudan persatuan perdagangan/sresthin
H2a    Persatuan tukang kau
H2b    Tukang logam/tukang kulit
H2c     Matlamat persatuan mengawal harga
H2d    Kualiti barangan / gaji pekerja
F3      Penggubalan undang-undang persatuan
H3a    Undang-undang diawasi oleh raja
F3      Pengenalan mata wang sebagai medium jual beli
H3a    Zaman Gupta-Mata awng emas digunakan
H3b    Pelaksanaan dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik
F4      Perkembangan perusahaan tekstil/kain kapas /sutera     
H4a    Sutera berpusat di Bengal dan Benares
H4b    Perusahaan barangan emas/mutiara/batu permata
F5      Cukai dikenakan terhadap pelbagai jenis hasil perdagangan
H5a    Hasil pertanian dan buah-buahan
H5b    Cukai untuk menyara tentera/pentadbir/raja

Terangkan perkembagaan Pendidikan dalam Tamadun India

F1      Bermula pada zaman vedik
F2      Mementingkan keagamaan/agama Hindu sebagai teras
F3      Didominasi oleh kaum lelaki
F4      Wanita tidak berpeluang untuk belajar
F5      Pembelajaran kitab-kitab veda
F6      Bahasa sanskrit sebagai medium pengajaran dan pembelajaran
F7      Menggunakan kaedah hafalan untuk mendalami kitab-kitab veda
F8      Pendidikan berteraskan agama Hindu dan Buddha sebagai persediaan selepas mati
F9      Tumpuan pendidikan ialah agama
F10     Mempelajari segala hukum agama untuk kesempurnaan hidup
F11     Pengajaran nilai-nilai murni
F12     Pendidikan tinggi di kolej Brahman
F13     Pendidikan turut diberikan di istana
F14     Universiti agama Budhha (Nalanda) turut diwujudkan
F15     Untuk menjadi Brahmin seseorang harus menghafal pelbagai buku agama (Veda)
F16     Turut mempelajari karya saintifik /falsafah
F17     Meningkatkan ilmu sains
F18     Pada zaman seterusnya pendidikan bertujuan mengatasi buta huruf
F19    Mendapat jawatan dalam kerajaan


        
 PERLUASAN KUASA

• Setelah menubuhkan kerajaan yang stabil dan kuat, seseorang pemerintah itu akan berusaha untuk meluaskan kawasan pemerintahannya.

• Perluasan kawasan pemerintah dilakukan melalui penaklukan dan pembukaan kawasan baru. 


TAMADUN YUNANI

v Permulaan agenda penaklukan oleh pemerintah Yunani telah bermula sejak tahun 800 s.m.
v Dimulakan oleh Philip II dari Macedonia yang telah menyatukan semua bahagian Yunani untuk menjadi sebuah negara.
v Kemudian usaha penaklukan ini diteruskan oleh anaknya iaitu Alexander the Great. Beliau merupakan seorang jeneral yang terkenal dalam sejarah dunia dan menaiki takhta pada tahun 336 s.m.
v Semasa zaman pemerintahannya, beliau telah berjaya menguasai Parsi, Mesir, Turkistan dan Samarkand. Akhirnya seluruh kawasan Laut Mediterranean berada di bawah kekuasaannya.
v Semasa era pemerintahannya memperlihatkan penyebaran Kebudayaan Hellinstik ke seluruh timur. Kebudayaan Hellinstik ini ialah campuran kebudayaan Yunani, Parsi, dan kebudayaan timur yang lain. Syracuse, Iskandar dan Antioch merupakan antara tempat yang menerima kebudayaan ini.
v Kegemilangan empayar Yunani ini tamat apabila kematian Alexander the Great dan bermulanya kemunculan Rom.


TAMADUN ROM ****

Peningkatan Sosial
Pendidikan
Tamadun Rom menekankan aplikasi ilmu praktikal dan semangat setia kepada negara. Pelbagai kemudahan awam dan infrastruktur.
Pendidikan Rom banyak mengambil dan menyerap unsur dari Yunani. Pusat pendidikan dan ilmu yang berkembang secara pesat telah melahirkan jurutera yang mahir membina sistem pengairan, bangunan dan jalan raya. Ahli falsafah dan sejarawan juga dilahirkan dalam menulis kegemilangan sejarah Rom.
Sekolah di Rom


  • Falsafah
Rom tidak mempunyai ramai ahli falsafah, kebanyakan falsafah diambil dari Yunani. Contohnya, falsafah Rom diasaskan daripada falsafah stoik atau stoisisme seseorang ahli falsafah Yunani, Zeno. Falsafah itu membincangkan kebahagiaan hidup manusia dan nasib seseorang bergantung pada hubungannya dengan alam. Stoisisme menekankan keadilan, tanggungjawab, keberanian dan peri kemanusiaan.
  • Sains dan Teknologi
Ahli matematik Rom, Boethius telah mengaitkan matematik dari tamadun Yunani dengan muzik, geometri dan astronomi.
  • Seni Bina


Colloseum di Rom
Pembinaannya dimulakan pada tahun 70-an Masihi dan selesai dibina oleh Maharaja Flavian. Colloseum berbentuk kubah dengan ukuran tingginya 52 meter dan ukuran garis pusat luarnya 545 meter serta boleh memuatkan 50000 hingga 80000 penonton. Fungsinya adalah sebagai tempat pahlawan Rom bertarung dan juga sebagai teater. 



Colloseum yang dipandang dari atas.








Aqueduct Rom
Aqueduct ialah saluran air pada zaman tamadun Rom. Bekalan air dibawa dari gunung melalui saluran air tersebut. Aqueduct yang paling panjang ialah di Marcia. Air disalurkan melalui dalam tanah dan saluran dalam pintu gerbang (arches). Aqueduct berfungsi berdasarkan sistem                                                                                 graviti.  
  • Bahasa dan Kesusasteraan
Dua orang penulis sajak, Cicero dan Virgil antara sasterawan yang terkenal di Rom. Kesusasteraan Rom berujuan untuk meningkatkan semangat patriotisme. 

E. Sistem Sosial

Sistem sosial terbahagi kepada waranegara Rom, bukan warganegara dan hamba. Warganegara Rom terdiri daripada orang Rom dan bukan warganegara ialah penduduk yang ditakluki.   

SUMBANGAN Tamadun Rom kepada dunia hari ini
1. Republik- sistem 2 konsul.
2. Zaman kini di India, Perancis dan Afrika Selatan – mempunyai unsure demokrasi memilih president.
3. Aqueduct, Collosium menjadi sumber pelancongan.

4. Bahasa Latin digunakan agama Kristian.




v Perluasan kuasa di Rom bermula pada tahun 27 S.M. iaitu pada period pemerintahan Agustus Caesar.
v Agustus Caesar adalah pengasas empayar Rom dan anak saudara kepada Julius Caesar. Semasa pemerintahannya, beliau telah menjalankan pemerintahan diktator.
v Keadaan ini berlaku setelah beliau berjaya mengalahkan tentera pimpinan Anthony, bekas jeneral Augustus Caesar yang telah bergabung dengan tentera Mesir di bawah pimpinan Cleoparta dalam peperangan Actium ( 31 S.M ).
v Pada era pemerintahannya, beliau telah menubuhkan sistem empayar yang berbeza daripada sistem republik sebelumnya, iaitu mewajibkan sistem pemerintahan warisan.
v Beliau telah berjaya membentuk empayar hinggga ke Britian, Sepanyol, kawasan Sungai Rhine, Danube, Laut Hitam, Pergunungan Altas, Afrika Utara, Macedonia, sebahagian Turki dan Palestin.


TAMADUN INDIA 

v Tokoh perluasan kuasa dalam tamadun India dimulakan oleh pemerintahan Dinasti Maurya iaitu Chandragupta Maurya ( 321-292 S.M. ).
v Kejayaan Chandragupta yang dapat membentuk empayar adalah disebabkan mempunyai pasukan tentera yang besar, 600 ekor gajah, 1000 orang tentera berkuda dan 10, 000 orang infantri.
v Beliau telah berjaya menguasai seluruh India Utara. Setelah mengukuhkan kedudukannya, beliau berjaya menakluk Punjab dan menewaskan Seleceus.
v Kemudian agenda perluasan kuasa di India diteruskan oleh anaknya iaitu Bindusara. Bindusara telah meluaskan empayar Maurya ke Mysore di bahagian selatan India. 
v Selepas Bindusara, Asoka telah menguasai seluruh India menjadi kawasan takluk empayar Maurya. Keadaan tersebut adalah kesan daripada kemenangan Asoka ke atas kawasan Kalinga.
v Selepas kemenangan ke atas Perang Kalinga, Asoka tidak mengamalkan corak pemerintahan seperti tokoh-tokoh sebelumnya, tetapi menekankan dasar yang lebih lembut dan terbuka untuk meluaskan pengaruh dan kedudukan Maurya.
v Hal ini berlaku kerana lebih memberi tumpuan kepada penyebaran agama Buddha. 


TAMADUN CHINA 

v Perluasan kuasa juga telah membawa kepada kelahiran empayar pada zaman Dinasti Chin, iaitu pada era pemerintahan Shih Huang Ti yang berjaya menyatukan seluruh kerajaan kecil di China
v Shih Huang Ti telah melaksanakan ;
a) Corak pemerintahan secara autokratik iaitu tegas dan mutlak
b) Menghapuskan golongan bangsawan
c) Melantik gabenor dan panglima tentera untuk mentadbir
d) Mencantumkan Tembok Besar China untuk tujuan pertahanan empayar China daripada serangan orang gasar
v Kemerosotan Dinasti Chin telah digantikan dengan kemunculan Dinasti Han. Pada zaman Dinasti Han kewibawaan Maharaja Han Wu Ti yang digelar Maharaja Tentera telah berjaya memperluaskan kawasan jajahannya melalui pasukan yang besar dan kuat.
v Antara kawasan ynag berjaya ditakluknya, meliputi Sinkiang, Lembah Tarim, dan Tutor di utara, Yang Tze, Kwangsi dan Kwang Tung di selatan.
v Beliau juga telah berjaya menyebarkan pengaruh China hingga sampai ke Jepun dan Turkistan serta dapat mewujudkan keamanan dan kemakmuran Negeri China. 
        
PERLUASAN KUASA - Tokoh

a)    Huraikan peranan dan sumbangan tokoh-tokoh berikut dalam usaha perluasan kuasa kerajaan masing-masing.                                                             
[14 markah]
i)       Alexander the Great
ii)      Augustus Caesar
iii)     Chandragupta Maurya
iv)     Shih Huang Ti

i)       Alexander The Great
F1     Alexander The Great telah berjaya menyatukan Macedonia dan Yunani
F2     berjaya meluaskan lagi kawasan takluk Yunani
F3     menguasai Parsi, Mesir,Turkistan,Samarkand
F4     seluruh wilayah Mediterranean berada di bawah kekuasaannya
F5     menyebarkan kebudayaan Hallenistik
F6     budaya Hallenistik ialah campuran budaya Yunani, Parsi dan Timur yang lain
F7     budaya hallenistik tersebar di kota Syracause di Itali, Iskandariyah, Antioch

ii)      Augustus Caesar
F1     berjaya mewujudkan sistem empayar yang berbeza daripada sistem republik sebelumnya
F2     beliau mewajibkan sistem pemerintahan warisan
F3     beliau ialah pengasas empayar Rom
F4     memerintah seperti diktator
F5     berjaya mengalahkan tentera pimpinan Anthony, bekas jeneral Augustus Caesar
                 
iii)     Chandragupta Maurya
F1     berjaya menguasai seluruh India Utara
F2     menakluk Punjab
F3     menewaskan Seleceus yang memerintah empayar Seleucid di Syria dan kawasan sempadan India Barat

iv)     Shih Huang Ti
F1     Shih Huang Ti telah menyatukan seluruh kerajaan kecil di China
F2     beliau memerintah secara autokratik, iaitu tegas dan mutlak
F3     menghapuskan kuasa golongan bangsawan
F4     melantik gabenor dan panglima tentera untuk mentadbir
F5     mengarahkan pembinaan Tembok Besar China bagi menghalang serangan orang Gasar

b)    Huraikan perubahan dasar pemerintahan di India di bawah pemerintahan Asoka dan di China semasa pemerintahan Maharaja Han Wu Ti.                           
[6 markah]     

i)       Asoka
F1     tidak menekankan ketenteraan sebagai asas perluasan kuasa
F2     menekankan dasar yang lebih lembut/terbuka
F3     memberi penekanan kepada perluasan agama Buddha
F4     menguasai seluruh India di bawah takluk Maurya
F5     apabila Asoka berjaya memenangi Perang Kalinga     

ii)      Han Wu Ti
F1     berjaya meluaskan kuasanya melalui angkatan tentera yang besar dan kuat
F2     meluaskan pengaruh China hingga ke Jepun, Turkistan
F3     berjaya mewujudkan keamanan dan kemakmuran China
    
 
HIJRAH ***
Maksud Hijrah
Perpindahan dari Makkah ke Madinah
Perubahan dari keadaan buruk kepada baik
Semangat ini berubah dari buruk kepada baik
Sebab dan Tujuan Hijrah
Perintah Allah
Jemputan orang Madinah
Strategi meneruskan dakwah
Elak penyeksaan orang Quraisy
Mendamaikan masyarakat Madinah
Mengamalkan cara hidup Islam
Bukti Orang Islam Yang Berhijrah ke Madinah Bukan Pelarian
Dijemput oleh orang Madinah
Disambut meriah
Diberi layanan istimewa
Dijamin keselamatan
Nabi dilantik menjadi pemimpin
Persetujuan dibuat melalui perjanjian
Peristiwa Hijrah
Nabi dikepung & tukar tempat tidur
Pergi berjumpa Abu Bakar as-Siddiq
Menyatakan perintah Allah
Berangkat ke Madinah
Bersembunyi di gua Thur
Meneruskan perjalanan dipandu Abdullah bin Arqat

Apakah iktibar yang boleh dipelajari pelajar daripada peristiwa hijrah untuk mencapai kecemerlangan diri dalam kehidupan seharian.
F1  Perubahan sikap dan tingkah laku negatif kepada yang positif
F2   Perubahan dari tidak berdisplin kepada berdisplin
F3   Perubahan dari sifat malas kepada rajin berusaha
F4   Sikap suka melanggar undang-undang kepada akur kepada undang-undang
F5   Sikap mementingkan diri sendiri berubah kepada sikap bantu-membantu
F6   Sikap suka bertangguh kerja berubah kepada menghargai masa.
F7   Tidak menghormati orang tua kepada menghormati orang tua                                                                             


 PEPERANGAN DALAM ISLAM     

  Dua peperangan yang berlaku di Madinah antara tahun 622-630 Masihi
             F1           Perang Badar
             F2           Perang Uhud
             F3           Perang Khandak
             F4           Perang Tabuk
                                                                                               

         Dua garis panduan yang mesti dipatuhi oleh tentera Islam dalam peperangan
              F1           Tidak dibenarkan membunuh orang yang lemah seperti orang tua, kanak- 
                              kanak,
                              wanita, orang sakit, dan orang yang menyerah diri.
              F2           Tidak dibenarkan membunuh binatang ternakan             
              F3           Dilarang memusnahkan tanam-tanaman              
              F4           Dilarang merobohkan tempat ibadat      
                                                                                             

      Dua sebab Islam membenarkan umatnya berperang
               F1           Apabila diserang oleh musuh
               F2           Untuk mencari keamanan
               F3           Untuk memelihara tempat ibadat
               F4           Menjaga maruah negara
               F5           memelihara daripada kemusnahan harta benda
               F6           melindungi orang yang tidak berdosa
                                                                                                           

     Dua bukti bahawa Islam berkembang bukan dengan cara peperangan
               F1           Nabi Muhammad saw mengampunkan tawanan perang badar
               F2           Tawanan wanita dan kanak-kanak dibebaskan
                        F3          Tawanan lelaki diberi syarat untuk membebaskan diri mereka iaitu mengajar        
                                      sepuluh  kanak-kanak membaca dan menulis sehingga pandai.
                                                                                               
Cara untuk mengelakkan peperangan daripada berlaku ialah
                F1           Mengamalkan akhlak yang mulia
                F2           Saling bertolak ansur
                F3           Kepimpinan melalui teladan
                F4           Menghormati hak asasi
                                F5           mengelakkan isu-isu sensitif dipersoalkan seperti agama, bahasa,institusi   

                                                pemerintahan.
    
                                       
Jelaskan kesan kedatangan Islam terhadap sistem ekonomi di Tanah Melayu ***
F1      Perdagangan
H1a    Pedagang Islam menguasai perdagangan di Lautan Hindi dan Laut Cina Selatan
H1b    Pedagang Melayu mulai terbabit secara aktif
H1c     Saranan Islam bahawa perniagaan merupakan sumber rezeki yang besar
H1d    Melaka menjadi pusat perdagangan terpenting
H1e    Pengenalan sistem timbang dan sukat di Melaka
H1f     Penggubalan Undang-Undang Laut Melaka berteraskan Islam
H1g    Kelantan,Kelantan dan Terengganu menjadi pusat perdagangan penting abad ke 17 dan ke-18
F2       Mata Wang
H2a    Perantaraan nilai perdagangan
H2b    Alternatif kepada sistem barter
H2c     Mata wang timah di Melaka tertera nama sultan memerintah dan tarikh Islam
H2d    Johor- Wang Katun diperbuat daripada timah mempunyai tulisan Jawi atau Arab
H2e    Wang Timah Kedah-Wang Ayam Jantan/Wang emas turut digunakan secara meluas
H2f     Wang Emas Johor- diperkenal pada zaman Sulatan Alauddin Riayat Syah
H2g      Wang Emas Johor dikenali Kupang
H2g    Kelantan-Wang emas kijang tertera Khalifatul mukminin

 Faktor Melaka Muncul Menjadi Pusat Perdagangan
Kedudukan strategik
Pelabuhan yang baik
Kemudahan di pelabuhan yang cukup
Bekalan barang dagangan yang banyak
Mempunyai hubungan perdagangan dengan luar
Keselamatan di perairan
Pentadbiran yang cekap
Penggunaan mata wang
Sistem cukai yang baik

Sebab Orang Melayu Menceburi Bidang Perdagangan
Memiliki pelabuhan
Mahir membina kapal
Mahir dalam ilmu pelayaran
Bahasa Melayu menjadi lingua franca
Bekalan barang dagangan yang banyak
Galakan pemerintah

Mata Wang Yang Digunakan Dalam Perdagangan di Melaka
Wang emas Johor
Wang emas Kelantan
Wang timah Kedah
Wang timah Melaka
Wang timah Johor

Ciri Islam Pada Mata Wang Negeri Melayu
Terdapat nama Sultan
Terdapat gelaran Islam Sultan
Ditulis menggunakan tulisan Jawi
Tarikh Islam mata wang dikeluarkan

Peraturan Cukai Tetap di Melaka
Dikenakan ke atas barang yang diimport
Cukai barang dari India, Arab, Siam, Pegu ialah 6%
Cukai barang dari China dan Jepun ialah 5%
Beras dan makanan dikecualikan cukai
Cukai dibayar dahulu sebelum berniaga

Peraturan Cukai Diraja di Melaka
Dikenakan ke atas orang asing di Melaka
Orang asing dari Kepulauan Melayu dikenakan 3%
Orang asing dari tempat lain dikenakan 6%

Kepentingan Cukai Kepada Negara
Menjadi sumber pendapatan negara
Menggalakkan perdagangan
Sumber untuk merancang pembangunan negara
Sumber meningkatkan produktiviti 
Langkah Meningkatkan Kesedaran Untuk Membayar Cukai
Kempen tentang kepentingan cukai kepada negara
Memberikan diskaun kepada pembayar cukai
Bayaran cukai melalui potongan gaji
Memantau premis perniagaan yang tidak bayar cukai
Menguatkuasakan undang-undang


TINGKATAN 5 ***

Huraikan faktor-faktor yang membawa kepada kemunculan nasionalisme di Asia Tenggara.

      Faktor pertama , Dasar Penjajah. Rakyat tempatan tidak puas hati terhadap dasar penjajah. Penduduk tempatan tiada peluang dalam sistem birokrasi Barat.
Faktor kedua, Dasar Ekonomi penjajah. Dasar ekonomi penjajah bersifat menindas. Penjajah mewujudkan jurang sosial dalam masyarakat. Dasar kemasukan imigran menyebabkan ekonomi dikuasai oleh mereka.

     Faktor ketiga, Pengaruh Agama. Agama menjadi alat penyatuan rakyat. Lahirnya gerakan Islah oleh persatuan-persatuan agama.

     Faktor keempat, Karya Kesusasteraan. Karya membangkitkan kesedaran dan kecintaan kepada negara. Karya menyampaikan mesej kesengsaraan rakyat.

     Faktor kelima, Pendidikan. Penjajah mengamalkan sikap pilih kasih dalam pendidikan. Kemudahan disediakan untuk sekolah yang menggunakan bahasa penjajah.
Pendidikan diberi kepada golongan elit sahaja. Lepasan sekolah vernakular sukar untuk mendapatkan pekerjaan.

     Faktor keenam, Kemunculan Golongan Intelek. Golongan intelek yang terdedah kepada idea falsafah Barat dan Islam. memimpin gerakan nasionalisme menuntut membaiki taraf hidup dan membebaskan negara.

     Faktor ketujuh, Pengaruh Media. Media seperti akhbar dan majalah menyemarkakkan semangat nasionalisme. Menyebarkan idea nasionalis dan menanam perasaan antipenjajah.

      Faktor kelapan, Perkembangan Sistem Pengangkutan dan Perhubungan. Sistem perhubungan memudahkan hubungan di kalangan nasionalis.. Jalan raya dan jalan kereta api menghubungkan kawasan yang sebelumnya terpisah
.
       Faktor kesembilan, Pengaruh Luar. Kejayaan Jepun menewaskan China dan Rusia membuka mata nasionalis. Perjuangan Mahatma Ghandi menjadi sumber inspirasi kepada nasionalis.


PERJANJIAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU 1957 ***
a)      Dua tokoh yang menyertai rombongan kemerdekaan ke London
F1           Tunku  Abdul Rahman
F2           Tun Dr.Ismail  Abdul Rahman
F3           Dato’ Abdul Razak Hussein
F4           Kolonel H.S.Lee
F5           Dato’ Panglima Bukit Gantang
F6           Dato’ Nik Ahmed Kamil
F7           Encik Abdul Aziz Majid
F8           Dato’ Mohd Seth
                                                                                           [mana-mana 2x1m=2m]

b)      Tiga isi kandungan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957
            F1           Pembentukan sebuah Kerajaan Persekutuan
            F2           Pemisahan antara kuasa persekutuan dengan kuasa negeri
            F3           Terdapat Senarai Persekutuan dan Senarai Negeri
            F4           Institusi Raja dijadikan Raja Berpelembagaan pada peringkat negeri dan 
                            negara
F5           Tiga jenis kerakyatan diwujudkan iaitu secara Kuat kuasa Undang-undang, 
                Permohonan dan Naturalisasi
F6           Menerima Prinsip Jus Soli
F7           Kedudukan istimewa orang Melayu dikekalkan
F8           Agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan
F9           Tanah Simpanan Melayu dikekalkan
F10         Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
F11         Yang Di Pertuan Agong menjadi Ketua negara
F12         Pentadbiran negara bersifat demokrasi berparlimen
F13         Dewan Rakyat dan Dewan Negara terletak di bawah kuasa Parlimen
F14         Pada peringkat negeri, Menteri Besar menjadi pelaksana pentadbiran
F15         Menteri Besar dibantu oleh Dewan Undangan Negeri dan EXCO
                                                                                                [mana-mana 3x1m=3m]

c)       Dua kepentingan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957
              F1           sebuah kerajaan demokrasi dibentuk
              F2           Konsep Raja Berpelembagaan dibentuk
              F3           Mewujudkan perpaduan yang jitu antara kaum
              F4           Keharmonian kaum dapat dicapai tanpa pertumpahan darah
              F5           Memberi hak mutlak kepada penduduk tempatan untuk mentadbir sebuah 
                              negara
              F6           Dapat melahirkan identiti masyarakat yang merdeka
              F7           Perbezaan warna kulit, agama, bahasa dan bangsa diketepikan
              F8           Tanah Melayu mencapai kemerdekaan
              F9           Kedudukan istimewa orang Melayu dipelihara
                                                                                                            [mana-mana 2x1m=2m]

d)      Ikhtibar yang anda peroleh daripada perjuangan pemimpin tempatan dalam usaha menuntut kemerdekaan
             F1           Kerjasama antara orang Melayu dengan kaum pendatang
             F2           Sikap toleransi orang Melayu
             F3           Perbincangan/musyawarah diutamakan dalam membuat tuntutan
             F4           Tidak bertindak secara kekerasan
             F5           Menghormati budaya kaum lain
             F6           Menghormati pemimpin
                                                                                                                   [mana-mana 2x1m=2m]

        


AKHBAR, MAJALAH DAN NOVEL - PENGGERAK KESEDARAN KEBANGSAAN *****


a. APAKAH JUDUL AKHBAR BERBAHASA mELAYU DI NEGARA INI PADA TAHUN 1930an?

             F1 Warta Malaya
             F2 Lembaga Melayu
             F3 Majlis
             F4 Utusan Melayu
             F5 Warta Malaya

b. Nyatakan is yang dibincangkan oleh penulis dalam akhbar berkaitan perkara berikut.

           i) ekonomi
           ii) sosial

i) ekonomi
 F1 menggalakkan penubuhan syarikat bekerjasama oleh orang Melayu
 F2 Meminta British mengurangkan kemasukan orang dagang kerana akan mengancam           ekonomi penduduk peribumi.
 F3 Menggalakkan perniagaan di kalangan orang Melayu
 F4 Melarang orang Melayu menjual tanah mereka
 F5 Menyeru orang Melayu berjimat cermat
 F6 Meminta British mengadakan kampung khas Melayu di Kuala Lumpur

ii) sosial
F1  memajukan pendidikan tinggi orang-orang Melayu
F2  Menggalakkan pendidikan untuk anak-anak perempuan
F3  Menyeru orang Melayu meninggalkan sikap negatif seperti memilih kerja dan tidak 
      berusaha. 
F4  menggalakkan tabungan di kalangan orang Melayu untuk pendidikan anak-anak
F5  mementingkan kemahiran tradisional orang Melayu seperti pertukangan tangan dan 
      kerja tangan.
F6  Mementingkan pendidikan bahasa Inggeris untuk kemajuan orang Melayu
F7  Taraf sekolah melau diperbaiki
F8  Memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi pentadbiran
F9  Menyeru orang Melayu agar tidak meninggalkan pendidikan Islam
F10  Melaksanakan nilai-nilai baik masyarakat Melayu



Sir Ivor Jennings

SURUHANJAYA REID

Senaraikan tokoh yang menggangotai Suruhanjaya Reid.
F1 Lord Reid
F2 Sir Ivor Jennings
F3 Sir William McKell
F4 Tuan B. Malik
F5 Tuan Abdul Malik
Apakah tujuan pembentukan Suruhanjaya Reid ?
F1 membincangkan/mencadangkan perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
F2 menyusun perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka
F3 merangka perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka

Apakah isu yang diberi perhatian utama oleh Suruhanjaya Reid semasa melaksanakan tugasnya?
F1   Pembentukan sebuah kerajaan Persekutuan yang kuat
F2  Kedudukan Raja-Raja Melayu
F3  Hak istimewa orang Melayu
F4  Wujud satu bangsaPersekutuan Tanah Melayu
F5  Agama Islam sebagai Agama rasmi
F6  Bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan



Jelaskan maklamat pelancaran Wawasan 2020 oleh Perdana Menteri Dato Seri Dr Mahathir  ***

F1      Menjadikan Malaysia sebuah negara industri yang maju
F2      Menggunakan acuan sendiri
F3      Setanding dengan negara maju yang lain
F4      Kemajuan yang diharapkan bukan hanya kemajuan dari segi fizikal semata-mata
F5      Kemajuan yang ingin dicapai ialah kemajuan bersepadu                          

Senaraikan tiga daripada sembilan cabaran yang terdapat dalam wawasan itu.

F1      Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu  
F2      Membina masyarakat yang berjiwa bebas, tenteram dan berkeyakinan 
F3      Memupuk dan membina masyaraakat demokratik yang matang
F4      Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika
F5      Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal dan bertoleransi Membina masyarakat yang  maju dan  saintifik
F6      Mewujudkan masyarakat yang berjiwa penyayang
F8      Menjamin masyarakat yang adil dan saksama ekonominya Memupuk dan membina     masyarakat  makmur


WAWASAN 2020 ***



a) Apakah yang anda faham mengenai Wawasan 2020. [ 4 markah ] 
F1 gagasan negara untuk menjadi sebuah negara yang maju menjelang tahun 2020 
F2 Dicetuskan oleh Dr. Mahathir Mohammad 
F3 Pada 28 Februari 1991 
F4 Untuk menjadikan Malaysia sebuah negara industri yang maju 
F5 Menggunakan acuan sendiri setanding dengan negara-negara maju yang lain di dunia 
F6 Kemajuan yang diharapkan tidak menitikberatkan kemajuan fizikal semata-mata / seperti yang berlaku di barat 
F7 Inginkan kemajuan bersepadu 

(b) Terangkan sembilan cabaran yang terdapat dalam Wawasan 2020. [ 10 markah ] 
F1 Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu 
H1a Perpaduan merupakan asas kekuatan sesebuah negara 
H1b Dapat dicapai melalui dasar kerajaan sepeerti Dasar pembangunan Nasional / Dasar Bahasa Kebangsaan / Dasar Kebudayaan Kebangsaan / Dasar Pendidikan Kebangsaan 
H1c Dapat mewujudkan rakyat yang beridentitikan Malaysia 

F2 Membina masyarakat berjiwa bebas / tenteram dan berkeyakinan 
H2a Rakyat Malaysia perlu gagah menghadapi pelbagai masalah 
H2b Bangsa yang gagah dapat memajukan negara / mengangkat martabat bangsa / menangkis musuh negara 

F3 Memupuk dan membina masyarakat demokratik yang matang 
H3a Masyarakat demokratik bebas memilih kerajaan 
H3b Perasaan tidak puas hati dan teguran kepada kerajaan disalurkan melalui saluran yang betul 

F4 Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika 
H4a Kemajuan fizikal diimbangkan dengan moral dan etika 
H4b bertujuan melahirkan masyarakat berbudaya unggul 
H4c kepatuhan kepada agama / pengamalan budaya dan tradisi yang cemerlang / keberkesanan sistem pendidikan / keunggulan institusi kekeluargaan merupakan sumber pembinaan masyarakat bermoral 

F5 Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal, dan bertoleransi 
H5a dapat berfikir secara rasional / tidak bertindak melulu 
H5b dapat membebaskan diri daripada berfahaman sempit / sedia menerima perubahan / pandangan orang lain 

F6 Membina masyarakat yang maju dan saintifik 
H6a masyarakat yang maju dapat menyerap segala perubahan persekitarannya untuk membina kecemerlangan 
H6b masyarakat bertunjangkan ilmu pengetahuan terutamanya sains dan teknologi 
H6c mempunyai budaya ilmu yang menjana produktiviti 
H6c mempunyai amalan kreatif 
H6d mempunyai sikap inovatif 

F7 Mewujudkan masyarakat berbudaya penyayang 
H7a dicirikan dengan kehidupan bermuafakat / saling memahami dan menghormati / bekerjasama dan saling membantu 
H7b tidak individulistik / meletakkan kepentingan masyarakat melebihi kepentingan diri 
H7c asas pembinaan masyarakat penyayang ialah kepatuhan kepada agama / nilai-nilai murni amalan tradisi / institusi kekeluargaan 

F8 Menjamin masyarakat yang adil dan saksama ekonominya 
H8a kemajuan negara yang dinikmati mkelompok tetrtentu akan membawa rasa tidak puas hati 
H8b contoh berlaku rusuhan kaum pada 13 Mei 1969 
H8c keadilan ekonomi dapat meningkatkan taraf hidup rakyat 

F9 Memupuk dan membina masyarakat makmur 
H9a masyarakat yang hidup dalam kemewahan 
H9b mempunyai taraf hidup yang tinggi 
H9c pendapatan isi rumah / negara berada pada tahap yang tinggi 

(c) Sebagai pelajar, bagaimanakah anda boleh merealisasikan Wawasan 2020? [ 6 markah ] 
F1 Belajar bersungguh-sungguh 
F2 Mendalami teknologi maklumat / ICT 
F3 Mengekalkan perpaduan kaum 
F4 Patuh kepada peraturan sekolah / negara 
F5 Menjadi pelajar yang berdisiplin 
F6 Taat kepada negara 
F7 Hormat kepada ibu bapa 
F8 Bercita-cita tinggi 
F9 Sanggup menuntut ilmu sehingga keluar negara 
F10 Mempunyai semangat daya saing 
F11 Bersifat kreatif dan inovatif 
F12 Bersifat terbuka 
F13 Sedia menerima perubahan 
F14 Tidak mementingkan diri sendiri 
F15 Tidak terlibat dengan gejala sosial yang negatif 
(Mana-mana jawapan yang munasabah) 


PERANG DINGIN *****


1. Apakah yang dimaksudkan Perang Dingin.
Perang Dingin terbentuk daripada Blok dunia berasaskan geopolitik dan tidak berlaku sebarang
konflik bersenjata secara langsung.

2.Senaraikan dua kuasa besar yang terlibat dalam Perang Dingin.
i) Amerika Syarikat ii) Soviet Union.

3.Terangkan sebab – sebab berlaku Perang Dingin.
1. Perang Dingin berlaku disebabkan oleh perbezaan ideologi dan fahaman politik.
2. Berlaku persaingan kuasa antara blok kapitalis yang diketuai oleh Amerika Syarikat dengan blok
komunis yang diketuai oleh Soviet Union.
3. Kedua-dua blok ini ingin membuktikan kekuatan masing-masing.
4. Kedua-dua blok berusaha menyebarkan pengaruh dan memajukan kepentingan masing-masing di
Eropah dan di Asia melalui propaganda serta bantuan ekonomi dan ketenteraan.
5. Blok komunis dan blok kapitalis berusaha mempengaruhi pegangan negara-negara Dunia Ketiga ini
dengan menawarkan bantuan pertahanan dan ekonomi.

4. Apakah kesan Perang Dingin.
1. Kesan Perang Dingin pembentukan blok dunia kepada Blok Kapitali,Blok Komunis dan Blok Dunia
Ketiga.
2. Amerika Syarikat dan sekutunya mewujudkan pakatan tentera iaitu penubuhan NATO untuk menyekat
pengaruh komunis.
3. Soviet Union dan negara-negara komunis menubuhkan Pakatan Warsaw.
4. Amerika Syarikat membentuk Pertubuhan Perjanjian Asia Tenggara atau South-East Asia Tredy
Organisation ( SEATO) menyekat pengaruh komunis di Asia Selatan.
5. Berlaku perlumbaan senjata di antara Blok Kapitalis dan Blok Komunis.

5. Bandingkan ideologi antara Blok Kapitalis dengan Blok Komunis.


Aspek
Blok Kapitalis
Blok Komunis
Politik
i) Negara Demokratik
ii) Pemilihan kerajaan melalui
pilihan raya
i) Pemerintah Diktaktor
ii)Parti Komunis sahaja diiktiraf
Ekonomi
i) Peluang perniagaan dan
pemilikan harta persendirian
i) Perniagaan dan pemilikan harta
dimiliki oleh kerajaan
Sosial
i) Kebebasan individu
sepenuhnya.
i) Kebebasan individu di lindungi
dan di kawal.



GLOBALISASI *****
Terangkan tentang globalisasi.
F1    perubahan yang menjadikan dunia tanpa sempadan
H1a disebabkan kepesatan/kepantasan perkembangan teknologi 
         maklumat
H1b menyeberangi sempadan dalam masa yang singkat
C1a meliputi segala aspek penting dari segi ekonomi/sosial
        /baranagn/modal/tenaga manusia/kemahiran/nilai

F2 perubahan yang meliputi skop luas ini dihubungkan dengan    
      kemajuan teknologi/teknologi maklumat/komunikasi

F3 terdapat dua pandangan tentang globalisai
H3a globalisasi merupakan sesuatu yang berfaedah
H3b globalisasi kunci kepada pembangunan ekonomi dunia pada 
        masa depan
H3c globalisasi dilihat sebagai sesuatu yang akan meningkatkan 
         jurang perbezaan
C3c sama ada di dalam negara/antara bandar dengan luar 
        bandar/antara negara di dunia/negara maju dengan negara 
         membangun
H3d globalisasi menyekat peluang pekerjaan
H3e globalisasi merendahkan taraf hidup
H3f globalisasi menghindarkan perkembangan sosial



Sebagai pelajar apakah persediaan anda untuk memenuhi cabaran globalisasi?
- Melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan terutamanya ilmu sains
- Menguasai kemahiran IT
- Berdaya saing
- Sentiasa kreatif/dinamis/kritis /analitis
- Menguasai pelabagai kemahiran
- Terima mana-mana jawapan yang munasabah


TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT) *****
Terangkan tentang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).
F1 merupakan peralatan teknologi baru
C1a seperti komputer/internet

F2 teknologi komunikasi berkembang
C2a contohnya telefon mudah alih/telefon bimbit

F3    kos pengangkutan yang semakin murah
H3a merupakan faktor pemangkin hubungan sesama 
        manusia/antara negara dengan negara yang lain

F4 inovasi teknologi ini membawa perubahan yang luas dalam 
      masa yang singkat

F5 ICT merujuk kepada kaedah/peralatan yang membolehkan 
      proses komunikasi berlaku
H5a dengan pantas/mudah/berkesan tanpa mengira sempadan

F6    kerajaan perlu menyediakan prasarana ICT
H6a kerajaan melancarkan projek Koridor Raya 
        Multimedia/KLIA/KLCC

F7 kerajaan menjalankan usaha mempromosikan penggunaan ICT
H7a melalui media elektronik/media cetak/kempen

KORIDOR RAYA MULTIMEDIA ***
Terangkan maksud Koridor raya Multimedia.
-dilancarkan oleh Dato Seri Dr Mahathir Mohamad.
-merangkumi kawasan mencakupi Kuala Lumpur City  
 Centre/KLCC hingga ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kula 
 Lumpur/KLIA.
-dibangunkan secara berperingkat-peringkat dan diperluaskan ke 
 seluruh negara
-bertujuan untuk memanfaatkan sepenuhnya perkembangan 
 teknologi maklumat.
-melahirkan masyarakat yang bermaklumat.


 K-EKONOMI
  Terangkan konsep K-ekonomi dan kepentingannya.
- Ekonomi berlandaskan ilmu pengetahuan
- Keupayaan seseorang untuk menggunakan ilmu pengetahuan
- Mencipta satu nilai baru yang membawa kemajuan
- Mampu bersaing
- Meningkatkan mutu pengeluaran
- Meningkatkan mutu perkhidmatan
- Teknologi dan industri berasaskan pengetahuan
- Menjana keuntungan/kemajuan perniagaan/peluang 

   pekerjaan/perkongsian pintar
- Sumber paling berharga ialah modal intelek dan pekerja 

   berpengetahuan
- Lahir dari kekayaan pengetahuan
- Semangat /daya saing yang tinggi
- Perlu untuk membangunkan industri berasaskan pengetahuan
- Inovasi kunci utama kejayaan k-ekonomi
- Melalui penyelidikan dan pembangunan (R&D)
- Peruntukan besar untuk R&D
- Menggalakkan penciptaan baru
- Menggalakkan pendaftaran paten
- Menggalakkan penggunaan penemuan baru
- Meningkatkan tahap kemajuan rakyat dan negara
- Mampu bersaing di peringkat yang lebih tinggi


K-MASYARAKAT
Terangkan konsep k-masyarakat dan cara untuk menjayakannya.
- K-masyarakat merujuk kepada masyarakat yang sentiasa   

  berusaha  membaiki/memperkaya diri dengan ilmu pengetahuaan
- Dapat brsaing
- Selari dengan konsep pembelajaran sepanjang hayat
- Kerajaan menyediakan prasarana untuk pertumbuhan 

  k-masyarakat
- Membangun dan menyusun semula sistem pendidikan
- Sekolah wawasan memupuk interaksi kaum dan daya saing
- Sekolah Bestari dengan prasarana teknologi maklumat
- Memupuk rasa cinta terhadap IT
- Ubahsuai kurikulum
- Melahirkan pelajar yang kreatif, dinamis, kritis dan analitis
- Melahirkan kumpulan tenaga kerja yang   

  berpendidikan/bermotivasi/berkemahiran tinggi
- Mampu menyahut cabaran globalisasi
- Mewujudkan masyarakat Malaysia yang maju dan saintifik


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

DISKUSI: